De lifehack om je prijzen te ownen

Het ownen van je prijzen is iets wat veel ondernemers lastig vinden. Dit heb ik zelf ook ervaren. In deze blog deel ik een ‘truc’ met je die mij heeft geholpen om 100% achter mijn prijzen te staan.

Laatst deelde een van de mastermind babes dat ze een podcast van James Wedmore geluisterd had. Deze podcast is overigens een dikke aanrader. In die podcast had hij het over hoe jij je prijs kunt bepalen voor bijvoorbeeld een schaalbaar product. In dit geval ging het om een online cursus, maar je kunt het zo breed trekken als het jezelf wilt.

Goede prijs bepalen

James Wedmore sprak in zijn podcast over hoe je een goede prijs kunt bepalen van een online cursus. Stel je voor dat je €500,- wilt vragen voor jouw online cursus, een branding pakket of een online marketingpakket. Maar je owned die prijs nog niet. Het voelt nog niet helemaal lekker en je durft nog niet met 100 procent vertrouwen te verkopen.

Je staat dus nog niet helemaal achter die prijs, maar je wilt die € 500,- er wel voor vragen. Er is een ‘truc’ die ervoor zorgt dat jij deze prijs makkelijk gaat ownen.

Zet er een nulletje achter

Als jij nog niet voor de volle 100% achter je prijzen kunt staan, zet er dan eens een nulletje achter. In plaats van € 500,- wordt het bedrag voor je product of dienst € 5000,-.

Vervolgens ga je bij jezelf na wat je jouw klanten zou bieden als je product of dienst € 5000,- zou kosten. Aan je online cursus kun  bijvoorbeeld allerlei bonussen, worksheets of templates toevoegen.

Bij een online marketingdienst kun je allerlei rapportages toevoegen. Zorg ervoor dat die rapportages er heel mooi uitzien. Vraag jezelf eens af wat je jouw klant kunt bieden als je er een extra nulletje achter zet. Schrijf dat voor jezelf op of ga het gelijk implementeren. Al die extra’s ga je vervolgens aanbieden bij je product of dienst. Daarna haal je het nulletje er weer af.

Meer over deze lifehack lees je onder de foto.

lifehack om je prijzen te ownen - foto door studio Ohzomooi

Lifehack om jouw prijzen te ownen

Als je weet dat jouw cursus € 5000,- waard is, is het veel makkelijk om deze te verkopen voor € 500. Nog een voorbeeld. Jij biedt een socialmediapakket aan van € 500,-. Ga dan bij jezelf na wat je die mensen voor extra’s kunt bieden als je dat nulletje erachter zet. Dit bied je vervolgens aan. Kijk daarbij wel naar wat er binnen de tijd past. Ga op zoek naar extra’s die niet elke keer extra tijd kosten. Als jij socialmediaposts maakt kun je aanbieden om een rapportage aan te leveren, zodat je klant kan zien wat het bereik van de posts is en hoeveel likes erbij zijn gekomen. Maar ook bijvoorbeeld wat advertenties hebben gedaan. Wat is de return on investment? Ga zo maar door!

Die rapportage kun je er heel mooi uit laten zien. Een lay-out van een rapportage hoef je maar één keer te maken. Daarna is het een kwestie van data aanpassen. Klanten vinden dit echt een dikke vette meerwaarde. Maar je kunt ook denken aan een extra template voor het social mediapakket. Of een extra vragenuurtje of sparsessie, enzovoorts.

Het belangrijkste is dat je bedenkt wat voor een extra’s je kunt bieden om jouw product of dienst nog waardevoller te maken. Ga dat toevoegen en ga zonder aarzelen jouw prijs ownen. Dit is echt dé life hack in het ondernemerschap.

Bij het bepalen van prijzen komt natuurlijk nog veel meer kijken. Maar door deze lifehack toe te passen kun je echt achter je prijzen staan.

Nieuwe cursus

Ik ben zelf ook bezig met het bepalen van prijzen voor de nieuwe cursus die eraan komt. Een cursus over het maken en verkopen van een schaalbaar product en een cursus over investeren en beleggen. Ik weet nog niet precies hoe het eruit komt te zien, maar het bepalen van de prijs gaat op deze manier wel makkelijker. Je krijgt zoveel extra’s dat je klant zegt: “ik had hier zo het tienvoudige voor betaald”.

Ik hoop dat ik je een leuk inzicht heb gegeven en dat je het kunt toepassen op je eigen business.

 

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!