Do’s en dont’s bij e-mailmarketing

In deze blog deel ik de do’s en dont’s van e-mailmarketing. Zodat jij een vliegende start kunt maken met jouw e-mailmarketing. Ik doorloop hierbij het e-mailmarketing proces van a tot z.

Do’s bij e-mailmarketing

  • Zorg dat je website af is als je er een opt-in op plaatst. Een opt-in is de plek waar mensen hun e-mailadres kunnen invullen.
  • Vraag niet te veel gegevens op. Mensen zijn niet happig om veel informatie van zichzelf prijs te geven. Hun e-mailadres is al heel kostbaar. Ik vraag alleen naam en e-mailadres.
  • Maak duidelijk op je website waarvoor de klant zich inschrijft. Als je bijvoorbeeld een weggever aanbiedt, zorg dan dat duidelijk is waar deze over gaat. En wat de klant ermee bereikt als ze je weggever downloaden. Maar ook wat eventuele vervolgstappen zijn.
  • Voeg iets extra’s toe aan je weggever waardoor de klant meer waarde krijgt.
  • Doe wat je belooft. Geef je tien tips voor een converterende website? Geef die dan ook.
  • Verzamel je e-mailadressen via een opt-in? Zorg voor een knop in een duidelijke kleur. Dat zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zijn er op te klikken. Deze moet natuurlijk wel in de kleur van je huisstijl passen.
  • Plaats de opt-in knop boven in je pagina. Lekker opvallend. Mensen hoeven niet ver te scrollen om zich in te kunnen schrijven.
  • Leid mensen na het achterlaten van hun e-mailadres naar een bedankt pagina. Zo weet de klant dat het achterlaten van hun e-mailadres succesvol is verlopen. En het geeft je de kans om een eenmalig aanbod te doen. Dit is een laaggeprijsd product tussen de € 7 en € 50. Dit eenmalige aanbod kan dienen om quitte te spelen op de advertentiekosten. Advertentiekosten die je eventueel maakt om je gratis weggever te promoten. Je bedankt pagina is dan gelijk een sales pagina. Meer over het eenmalige aanbod lees je verderop in deze blog.
  • Zorg dat je onder de aandacht blijft door regelmatig een e-mail te sturen. Stuur diezelfde dag of de volgende dag nog eens een mailtje. Zo blijf je on top of mind.
  • Verwerk in je e-mails inspiratie en emoties. Het doel van je mailtjes is inspelen op de verlangens, emoties en pijnpunten van je klanten. Je bouwt en connectie op, omdat de klant verbinding met je voelt.
  • Doe een aanbieding voor en lager geprijsd product als de klant nog niet over wil gaan tot koop van je hoofdproduct. Een voorbeeld kan zijn een call van een half uur om te sparren.
  • Zorg dat je bedankt bericht in het Nederlands is. Zonder spelfouten.

Dont’s bij e-mailmarketing

  • Te hoge verwachtingen wekken. Je kunt beter te veel waarde geven dan te weinig.
  • Meerdere call to actions op je opt-in pagina. Je wilt ervoor zorgen dat ze hun e-mailadres achterlaten. Verwar ze dan niet met linkjes naar andere pagina’s
  • Alleen een berichtje sturen dat de weggever succesvol is aangevraagd. Je laat dan kansen liggen om te verkopen.
  • Niets meer van je laten horen als mensen zich hebben ingeschreven op je mailinglijst.
  • Platte mails sturen die niet raken.

Eenmalig aanbod

Bij de do’s heb ik het gehad over je eenmalige aanbod. Daar wil ik hier verder op in gaan. Een eenmalig aanbod kan zijn:

  • Een minitraining
  • Een uitgebreider e-book
  • Een masterclass

Je eenmalige aanbod moet, net als de weggever, aansluiten op je hoofdproduct. Het is een laagdrempelige manier om kennis met jou te maken. Is jouw hoofdproduct een online training? Laat jouw klant alvast kennis maken door een paar lessen uit die training aan te bieden in de vorm van een minitraining.  Voor een paar tientjes kan men ervaren hoe het is om een online cursus te volgen. Het kan ook vragen beantwoorden als:

  • Wat vind ik van de manier van coachen?
  • Heeft ze voldoende kennis en kunde in huis?
  • Is ze echt een expert op haar vakgebied?

Als de klant op deze manier ziet hoe jij het aanpakt is ze eerder geneigd om tot de koop van jouw hoofdproduct over te gaan.

Hetzelfde geldt als je online marketeer of webdesigner bent. Zorg voor een instap product van een paar tientjes. Zodat jouw potentiële klant op een laagdrempelige manier kennis met je kan maken.

Meer over verkopen via salesfunnels en hoe je on top of mind blijft bij je klanten lees je onder de foto.

do's and dont's e-mailmarketing - foto door studio Annemarije

Hoe zorg je ervoor dat je on top of mind blijft bij je klant?

Zorg dat ze regelmatig een mailtje van je krijgen zodra ze op je mailinglijst staan. Stuur nadat ze je weggever hebben aangevraagd dezelfde dag nog een mailtje. Zorg dat de weggever gelijk in de inbox beland. Ze moeten het niet vergeten zijn. Een dag later stuur je dan een algemeen mailtje. Weer een dag later vraag je of ze het e-book gelezen hebben.

Vervolgens is het aan jou om het contact warm te houden. Stuur regelmatig een mailing naar je e-maillijst. Wanneer ze iets nodig hebben dat jij aanbiedt, zullen ze jou benaderen.

Doe je klant een aanbod nadat je een x aantal e-mails hebt gestuurd. Je klant is nu warm om een aankoop te doen. Welk product of dienst past hierbij? Let er op dat het in lijn is met je weggever en eenmalig aanbod.

Er zijn altijd lezers van je e-mails die nog niet klaar zijn voor een aankoop. Er moeten gemiddeld zeven contactmomenten zijn geweest voordat iemand overgaat tot koop. Contactmomenten zijn: advertentie, e-mails, Instagram post, Instagram stories of dat ze jouw profiel bezocht hebben. Hoe vaker je jezelf laat zien, hoe eerder men overgaat tot koop. Je kunt ze ook een downsell product aanbieden (een lager geprijsd product).

Door ze steeds vaker te benaderen met laaggeprijsde diensten/ producten maak je ze warm en leren ze je steeds beter kennen. De kans is groot dat ze je hoofdproduct uiteindelijk wel aanschaffen. Net als andere diensten en producten die je aanbiedt.

Verkopen via salesfunnels

Laat je klant instromen in een salesfunnel.  Zelf werk ik met Mailblue, dit is de Nederlandse tak van Active Campaign. Ik vind het een fijn systeem. Via dit programma kun je een intuïtief een complete salesfunnel opzetten. Je kunt je hele mailverkeer automatisch laten verlopen vanaf het moment dat ze zich inschrijven en aanmelden voor je nieuwsbrief.

Geef in het systeem aan hoelang je wilt wachten voordat de volgende e-mail wordt verstuurd. Maak hierbij onderscheid tussen lezers die je weggever wel hebben gedownload en wie niet. Je kunt deze contacten splitten en ze een andere e-mailsturen. Of laat ze instromen in een andere funnel.

Bijvoorbeeld: lezers die niet zijn ingegaan op jouw hoofdaanbod, wil je een downsell (een lager geprijsd product) sturen. Lezers die er wel op in zijn gegaan hoeven deze niet te ontvangen. Daar kun je onderscheid in maken binnen Mailblue. Dat gaat automatisch. (Wil je Mailblue 14 dagen gratis proberen? Klik dan hier!)

Overige tips

Loop je opt-in altijd na. Check ze op spelfouten. Kom je op de juiste pagina terecht? Wat krijg ik te zien als ik me inschrijf via de opt-in pagina? Krijg je de juiste mailtjes in je inbox?

Nadat je lead de salesfunnel heeft doorlopen is het belangrijk om ze nog warm te houden. Zo’n salesfunnel is niet oneindig. Blijf je abonnees regelmatig mailen. Neem ze mee in de actualiteit. Vertel bijvoorbeeld wat het effect van corona op jouw bedrijf is. Of wat jouw doelen voor komend jaar zijn.

Stuur wekelijks leuke inspiratie per e-mail. Je hoeft niet in iedere e-mail iets te verkopen. Probeer te inspireren. Laat jouw lezers zien dat je weet waar je het over hebt. Speel in op de emoties van de klant. Probeer echt te triggeren zodat mensen die connectie met jou gaan voelen.

Ga uittesten wat voor jouw doelgroep werkt. Stuur in het begin van de salesfunnel bijvoorbeeld dagelijks mailtjes en zie wat dat doet. Of om de paar dagen. Wat gebeurt er als ik er een dag tussen laat? Ook in online marketing geldt: testen, testen, testen.

Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd met deze blog. Als er vragen zijn, stuur me dan een DM op Instagram.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!