Hoe ik mijn eerste 5-Figure lancering realiseerde

In deze blog vertel ik je over hoe ik mijn meest recente 5 figure lancering aanpakte en wat ik anders heb gedaan dan de vorige keren. Deze acties zorgden ervoor dat ik mijn omzet tijdens de lancering heb verviervoudigd.

Wat is een lancering?

Mijn vrije vertaling van een lancering is: een moment waarop jij je product aan de man gaat brengen.

Dat kan op verschillende manieren:

  • Met een actieperiode, zoals ik deed. Mijn product kun je het hele jaar door kopen, maar met Black Friday had ik een speciale actieperiode.
  • Lancering van producten die alleen tijdens een lancering aan te schaffen zijn. Bijvoorbeeld een online cursus waar je één keer per jaar kunt instromen.

Die laatste optie heb ik zelf ook geprobeerd vorig jaar. Voor mij werkte het niet, er kwam zo’n extra druk bovenop. Dat voelde niet goed. Daarom waren deze lanceringen voor mij geen succes. Mijn advies: ga op zoek naar de juiste manier voor jou.

Bij een lancering heb je verschillende fases:

  • Pre-launch, een paar weken voor de lancering;
  • Lancering zelf, het moment dat de deuren open zijn;
  • Periode tussen de lanceringen in.

Mijn pre-launch

Dit is de korte tijd voor de lancering. Eerder kondigde ik vier dagen van tevoren mijn actieperiode aan, nu ben ik drie weken van tevoren begonnen, door mijn volgers al mee te nemen in het proces. Ik deelde bijvoorbeeld dat ik e-mails schreef voor de lancering op Black Friday. Zo worden de mensen al nieuwsgierig.

Tijdens een pre-launch zorg je er altijd voor dat je veel waarde deelt en enorm zichtbaar bent. Deel je successen en reviews. Daarnaast geef je tips en een kijkje in jouw leven. Houd de mensen geboeid. Hierdoor voelen ze zich verbonden en worden ze ‘klaargestoomd’ om straks bij je in te stappen. Jouw volgers moeten het gevoel krijgen dat ze bij jou willen leren. Ze gaan je in de gaten houdt. Je warmt je volgers als het ware op. Start daarom een paar weken van tevoren met je pre-launch in plaats van een paar dagen.

Het voelde over de top door de actie zo vaak te benoemen. Mensen die er niet op zaten te wachten swipeten wel verder. Degene die het wel interessant vonden bleven geboeid naar mijn stories kijken.

Om mijn klanten te triggeren had ik een poll gemaakt op Instagram voor de snelle beslissers (mensen die in de eerste 24 uur zich aanmelden voor mijn aanbod). In de poll gaf ik een paar opties. Wil jij als snelle beslisser … :

  • Een tastbaar cadeau die door de brievenbus past?
  • Een live VIP-dag ter waarde van € 900,-?
  • Of wil je extra korting?

Omdat ik de mensen voor een bodemprijs wilde laten instappen met Black Friday, kon ik geen éxtra korting geven. De andere twee opties wilde ik verwerken voor de snelle beslissers.

De snelle beslisser

De eerste tien mensen die zich aanmeldden kregen een tastbaar cadeau. De cursisten die zich in de eerste 24 uur hadden aangemeld maakten kans op een VIP-dag ter waarde van € 897,-.

Op deze manier creëer je schaarste. Er zijn er maar tien plekken om een cadeau te krijgen en ik moet me echt de eerste 24 uur aanmelden om kans te maken op die VIP-dag.

Met als gevolg dat mensen echt wachtten tot 00.00 uur om een van de cursussen te kopen. Toen ik de volgende dag wakker werd, waren er al zeven aanmeldingen. Het voelde supergoed dat mensen de moeite namen om gelijk om middernacht een cursus te kopen.

lancering - foto door Ohzomooi

Mailings tijdens de lancering

In totaal heb ik zeven e-mails gestuurd tijdens de lancering.

Mail 1. Hierin maakte ik de actie bekend. Wat is de prijs van de cursus en welk extraatje krijgt de snelle beslisser. Tot die tijd had ik ze alleen nog maar lekker gemaakt dat er een actie aan kwam, maar niet zozeer wat de actie inhield.

Mail 2 was tijdens de start van de lancering. Vanaf nu kun je je aanmelden. Met reviews en het aanbod.

Mail 3 stuurde ik op de avond van de eerste dag. De laatste kans om een live VIP-dag te winnen als je je nu aanmeldt. Met natuurlijk het aanbod en reviews.

Mail 4 was een tussenmailing, in het midden van de lanceringsperiode. Deze stond in het teken van de investering die je gaat doen. Ik vertelde over mijn eigen investeringen dat jaar (meer dan € 15.000, -) en wat het mij heeft gebracht. Uiteraard benoemde ik mijn aanbod en deelde ik reviews.

Mail 5, 6 en 7 verstuurde ik op de laatste dag van de actie. Klinkt veel, maar door ze ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds eraan te herinneren vergeten ze het niet. Als ze aan het werk zijn hebben ze niet alles bij de hand om zich aan te melden.

In Mail 5 werd het aanbod kort benoemd en deelde ik mijn truc: kop of munt 

Mail 6 vertelde hoeveel mensen zich al hadden aangemeld. Dat ik daar verbijsterd over was. Ook deelde ik de successen van vorige deelnemers.

Mail 7, de allerlaatste mail stuurde ik rond 20.00 uur op de laatste dag. Dit is je laatste kans, het wordt nooit meer zo goedkoop. Ik vermelde ervaringen en heb successen van andere deelnemers gedeeld.

Tijdens de lancering zelf

Ik verstuurde dus de e-mails. Hier startte ik de maandag voordat de actie begon mee. Het gaf mij de gelegenheid om vragen te beantwoorden. Dit gebeurde via de chat op mijn website en via DM op Instagram. Ik maakte gebruik van polls en de vragensticker op Instagram. Zo kon ik de veel gestelde vragen gelijk delen in mijn stories.

Donderdag gingen we echt los. Ik was deze dag heel zichtbaar. Het is belangrijk om goed bereikbaar te zijn voor klanten die twijfelen. Deel vooral successen, reviews en social proof.  Zorg dat je vragen uitlicht, maar ook de belemmeringen. Vaak zijn deze gebaseerd op tijd en geld. Neem deze twijfels weg. Benoem regelmatig dat dit echt de enige kans is om zo goedkoop in te stappen. Tussen de lanceringen door blijf je waarde delen.

Verschil met vorige lanceringen

  • Ik ben eerder begonnen en zag dat mensen echt uitkeken naar de daadwerkelijke lancering. Houd ze niet alleen op de hoogte via social media, maar ook via e-mail. Laat jezelf zien en zorg ervoor dat je er bent voor vragen. Ik voegde een chat toe op mijn website. Hier kwamen veel vragen op binnen.
  • Doe regelmatig je aanbod. Vorige lanceringen deelde ik mijn aanbod totdat ik het zelf vervelend vond. Dit zorgde ervoor dat ik niet het gevoel kreeg “daar ben ik weer met mijn actie”. Nu heb ik me daarover heen gezet. Ik heb mijn aanbod veel vaker genoemd en dat heeft me veel opgeleverd. Mensen die het storend vinden swipen wel door. Anderen hebben dit juist nodig om over de streep getrokken te worden.

Vorige lanceringen eindigden vaak rond de € 3.000, – qua omzet. Deze lancering heb ik dat meer dan verviervoudigd. Dit zijn echte leermomenten. Ik weet dat dit de juiste aanpak is. Veel en vaak je aanbod delen. Voortaan ga ik dat niet minder doen, misschien schaal ik het zelfs op.

Ik hoop je te hebben geïnspireerd en handvatten heb gegeven om jouw lancering ook succesvol te laten verlopen.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!