Kortetermijnmarketing versus langetermijnmarketing

In deze blog deel ik graag de voor- en nadelen uitlichten van kortetermijnmarketing versus langetermijnmarketing. In marketing draait het om de balans. Ook in de combinatie van korte- en langetermijnmarketing.

Kortetermijnmarketing

Bij kortetermijnmarketing zijn je activiteiten kort zichtbaar. Je kunt hierbij denken aan het plaatsen van posts en stories op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Posts en stories verdwijnen snel tussen alle andere content. Je volgers kunnen natuurlijk door je feed scrollen, daar is alles zichtbaar. Ik doe dat bijvoorbeeld ook als ik overweeg om te investeren in een retreat of business coaching van duizenden euro’s. Ik kan echt verdwijnen in iemands feed. Ik wil diegene graag op die manier leren kennen en zien welke waarde ze deelt. Daar blijft het wel langer staan. Het effect hiervan is wel minder lang zichtbaar, omdat een post na een x aantal uren verdwijnt uit het algoritme.

Langetermijnmarketing

Je raadt het al, dit zijn marketingactiviteiten die veel langer zichtbaar blijven. En hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan SEO, oftewel Search Engine Optimization.  Als jij blogs schrijft voor jouw website die SEO geoptimaliseerd zijn, zul je non-stop mensen blijven trekken naar je website. Daarnaast blijven blogs staan. Je moet ze wel blijven optimaliseren. Het heeft een veel langere houdbaarheidsdatum dan bijvoorbeeld een Instagram of Facebook post. Zeker met stories, die zijn na 24 uur al verdwenen. Bij lange termijn kun je ook denken aan de podcast. Bij een podcast kun je iemand voor langere tijd inspireren, doordat je veel waarde deelt. Jouw luisteraar is sneller geneigd om ook oudere podcasts te gaan luisteren

Als ik een ondernemer tegenkomt die een hele interessante podcast heeft, dan wil ik daar alles van luisteren. Ik weet dat ik daar nog veel meer waarde uithaal en een podcast is makkelijk te delen. Vraag je luisteraars om je podcast te delen op social media en verzamel reviews. Voor een podcast is dit heel belangrijk. Om goed gevonden te worden moet je reviews verzamelen. Dit is goed voor jouw online vindbaarheid en online zichtbaarheid.

Hoe je de juiste balans vindt tussen beiden, lees je hieronder.

Kortetermijnmarketing versus langetermijnmarketing - foto door Ohzomooi

Balans tussen korte- en langetermijnmarketing

Nu je het verschil weet tussen korte- en langetermijnmarketing, is het belangrijk dat je een mooie balans vindt tussen beiden. Via de korte kanalen, zoals Instagram, kun je heel makkelijk in contact komen met mensen. Je kunt echt een soort van vertrouwensband opbouwen en een connectie aangaan.

Deze connectie is belangrijk, maar ook dat je gaat nadenken over de lange termijn. Dus als jij blogs schrijven leuk vindt, doe dat dan wel minimaal twee keer per week. Op die manier voed je je website met nieuwe content en gaat Google jou ook steeds hoger ranken. Dat is super belangrijk. Want stel je voor dat social media wegvalt, dan heb je altijd je SEO scores om op terug te vallen. Dan heb je altijd die bezoekers nog die uit je Google komen. Voor een podcast geldt hetzelfde.

Zorg voor een mooie balans. Vind je schrijven voor SEO echt niet leuk, overweeg dan om dat stuk uit te besteden. Dat heb ik zelf ook gedaan. Iemand schrijft mijn podcasts uit en een andere VA verspreidt het op Facebook en Pinterest.

Ga voor jezelf na op welke manier jij ervoor kunt zorgen dat je zowel de korte- als de langetermijnmarketingkanalen benut. Ik ben heel benieuwd wat je hiermee gaat doen. Heb ik je geïnspireerd om blogs te gaan schrijven of een podcast te starten? Op deze manier word je goed gevonden te worden en gaan mensen je zien als expert in jouw vakgebied.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.