Waarom is een niche kiezen zo belangrijk?

Een niche of nichemarkt kiezen wordt steeds belangrijker. Tijd voor een blog waarin ik je vertel wat het is en waarom je echt voor niche moet kiezen.

Als je werkt met een niche, dan kun je je veel beter richten op je ideale klant en zal je veel sneller een connectie en vertrouwensband opbouwen. Hierdoor verkoop je sneller aan je ideale klant.

Wat is een niche?

Een niche of nichemarkt is een specifiek, klein afgebakend deel van de markt. Je hebt al helder met welke doelgroep en in welke markt je wilt werken. Een niche is daar een kleiner en specifieker onderdeel van. Een niche heeft vaak ook minder concurrentie. Als je iedereen wilt helpen, heb je meer concurrenten die dezelfde klanten willen helpen. Kies je voor een specifiekere doelgroep of deel van de markt, dan heb je minder concurrenten. Er zijn dan minder bedrijven die zich op die zich ook op die specifieke markt richten.

De niche van Dutch Digital Nomad

Ik focus me op mensen die uit een negen tot vijf baan komen (of er nog in zitten) en die op zoek zijn naar een vrijer leven. Mensen die hun eigen dromen willen najagen en niet langer willen werken voor een baas. Ik stond zelf een aantal jaar geleden op dat punt en voel daarom een hele sterke connectie met deze niche.

Ik ontwikkelde een cursus om online skills aan te leren. Dit had ik heel algemeen kunnen houden. Ik verplaats me in de potentiële klanten die vastzitten in een energieslurpende 9 tot 5 kantoorbaan. Klanten die snakken naar meer vrijheid. Mensen die meer willen reizen, die meer tijd voor zichzelf willen of impact willen maken in deze wereld. Door me in mijn ideale klant te verplaatsen spreek ik ze aan en voelen ze eerder een klik met mij en mijn producten.

Hiervoor moet je helder hebben wie jouw ideale klant is. Je sluit hiermee andere klanten niet uit. Hieronder lees je waarom niet.

Niche kiezen - Dutch Digital Nomad

De deur staat altijd op een kier

Je hoeft niet bang te zijn dat je hierdoor andere mensen afstoot. In mijn geval kunnen het ook klanten zijn die bijvoorbeeld al een eigen bedrijf hebben en een ommezwaai willen maken. Zij zijn ook van harte welkom. Ik gooi de deur niet dicht voor andere klanten, de deur staat altijd op een kier.

Startende ondernemers durven vaak geen specifieke niche te kiezen, omdat ze bang zijn om klanten af te stoten. Maar dat is niet zo. Hoe algemener jij bent, hoe minder jouw klant zich aangesproken voelt.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je met jouw webdesign onderneming alleen op yogascholen of restaurants te richten. Hierdoor kun je veel gerichter je teksten schrijven of video’s maken. Je weet zelf veel beter wie je aan wilt spreken. De houder van de yogaschool voelt de connectie en zal daardoor sneller iets bij je kopen. Wanneer jij je ideale klant helder hebt, is het veel makkelijker om te bedenken wat hij of zij nodig heeft.

Ik kan me helemaal inleven in mijn 9 tot 5 klant. Hoe zij zich ‘s ochtends uit haar bed moet slepen en weer een dag naar kantoor moet. Waar ze om 12.00 uur moet gaan lunchen, omdat de baas dit bepaalt. Werkzaamheden die ze moet uitvoeren waar ze niet op zit te wachten. Dat ze op vrijdag uitkijkt naar het einde van haar werkdag, omdat ze daarna weer twee hele dagen vrij heeft.

Omdat ik zo helder heb wat er bij mijn ideale klant speelt, is het voor mij veel makkelijker om die klant te benaderen.

Benoem deze punten altijd in je communicatie

Er zijn een aantal punten die je moet benoemen in je communicatie om jouw ideale klant aan te spreken. Ga voor jezelf na wie het liefste wilt helpen en speel in op hun:

  1. Pijnpunten: hoe voelt jouw ideale klant zich op dit moment? Wat zijn de pijnpunten. Grijp die pijnpunten aan in je webteksten, op social media en in je e-mails.
  2. Verlangens: wat wil jouw ideale klant eigenlijk, waar verlangt hij of zij naar? Mijn klant wil bijvoorbeeld heel graag een vrij leven en reizen wanneer mogelijk. Ze wil zelf haar dag indelen en werkzaamheden uitvoeren waar ze blij van wordt.
  3. Belemmerende overtuigingen: er is altijd wel iets wat jouw klant ervan weerhoudt om gelijk ja te zeggen. Bijvoorbeeld: ik weet niet of het wel iets voor mij is, ik weet niet of ik een nieuwe website nodig heb of ik weet niet of ik mijn social media wel moet uitbesteden. Als jouw klant zegt dat ze geen tijd heeft kun je dit weerleggen door inzicht te geven dat de klant juist meer tijd krijgt doordat ze dit aan jou uitbesteed. Geld is ook altijd een belemmerende overtuigingen, dus bespreek dat onderwerp zeker. Laat zien wat ze gaan bereiken met de investering.

Goede teksten schrijven en bovenstaande punten verwerken in die teksten worden uitgebreid behandeld in het Boost Your Business programma. Dat is namelijk key in converterende copywriting.

Werk aan de vertrouwensband

Als je je niche en je ideale klant helder hebt bouw je veel sneller een vertrouwensband op. Jouw websitebezoeker of volger op social media heeft echt het gevoel dat je hem of haar direct aanspreekt. Als je de diepte in durft te gaan en pijnpunten en verlangens benoemt, gaat jouw bezoeker of volger hierop aan.  Ze voelt zich ECHT aangesproken en heeft eerder het gevoel dat ze daar iets mee moet. Deze potentiële klant voelt veel sneller een connectie en heeft de behoefte om je in de gaten te houden. Door jouw expertstatus aan deze klant te laten zien groeit het vertrouwen en zal de potentiële klant eerder overgaan tot aankoop.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!