Prijs jezelf niet uit de markt

Prijzen bepalen voor je product of dienst is een belangrijk onderdeel van je aanbod. Onlangs kreeg ik een berichtje via Instagram van een deelnemer van mijn cursus Creatie Blueprint en het Boost Your Business programma. Ze was bezig met het bepalen van haar prijzen. Ze vroeg of ik hierin mee wilde denken. In deze blog vertel ik je over het bepalen van de juiste prijs voor jouw product of dienst. Als je te hoog gaat zitten met je prijzen, ben je misschien te duur. Maar als je een te lage prijs kiest, prijs je jezelf uit de markt.

Prijzen bepalen voor jouw product of dienst

Voor welke prijs jij jouw product of dienst gaat aanbieden is afhankelijk van verschillende factoren. Als voorbeeld neem ik het aanbod van mijn klant. Haar aanbod is als volgt:

  • Ze maakt een online cursus in Huddle. Dat is een online academy van de IMU (Internet Marketing Uni). Hier voegt ze ook haar online community aan toe.
  • Iedere vrijdag geeft ze een live Q&A
  • Werkboeken
  • Aanvullend lesmateriaal bij de lessen
  • Het resultaat van de cursus kan life transforming zijn
  • Veel praktische tips en oefeningen
  • Acht modules met vier à vijf videolessen per module

Doelgroep zijn vrouwelijke ondernemers die high end producten willen verkopen. Ze verdienen tussen de €10.000, – en € 50.000, – per maand met hun online business.

In mijn ogen kan deze onderneemster tussen de € 1000,- en € 3000,- vragen als investering. Ze liet mij weten dat ze zelf zat te denken aan € 297,-. Bijna € 300,- dus. Er zijn meerdere redenen waarom dit geen goed idee is. Hieronder lees je waarom dit zo is.

Prijs jezelf niet uit de markt - foto door studioAnnemarije

​Jezelf uit de markt prijzen

Ik adviseer mijn klant om het tienvoudige te vragen. De doelgroep zijn dames die nu tussen de € 10.000, – en €50.000, – per maand verdienen. Ze zijn gewent veel geld te ontvangen. Ze hebben dus een groter bestedingsbudget. Maar nog veel belangrijker is dat jouw cursus niet op waarde wordt geschat. Je laat dan echt geld liggen en prijst jezelf uit de markt. Als jij € 50.000,- per maand verdient vraag je je af of een cursus van €300,- wel voldoende waarde voor je heeft. Zeker als het een life transforming cursus is. Dan is € 297 echt veel te weinig.

Tenzij je doelgroep € 1200,- per maand verdient. Dan is € 300,- heel veel geld. Zij hebben minder om te investeren. Haar doelgroep verdient meer en dan doet € 300,- investeren geen pijn.

Als ik bij mezelf naga, dan doe ik hetzelfde. Ik hoor dat ook van andere ondernemers in mijn omgeving. Wanneer ik een cursus koop van € 100,- dan neem ik dat veel minder serieus dan een investering van € 10.000,-. Dat is veel pijnlijker. Ik wil zeker weten dat ik er waarde uithaal en ga er echt voor.

Als je een life transforming cursus aanbiedt, dan zijn de resultaten echt immens. Iemand kan daar zijn hele leven lang profijt van hebben.

Een lege agenda door een schaalbaar product

Het resultaat van de Cursus Creatie Blueprint is dat mensen overstappen van uurtje factuurtje naar het werken met een schaalbaar product. Ze kunnen nadat de cursus is afgerond een online training verkopen. Je agenda wordt leger. Als je alle salesfunnels hebt staan, dan hoef je er (bijna) niet meer naar om te kijken.

Hierdoor verdien je een semi-passief inkomen en dat is heel wat waard. Ik ga die cursus dus niet voor een paar tientjes in de markt zetten. Dan wordt mijn cursus niet op waarde geschat door mijn doelgroep. En mijn doelgroep verdient niet tussen de € 10.000, – en € 50.000, – per maand, zoals de doelgroep uit het voorbeeld.

Naast dat ze je cursus niet serieus nemen, gaan je deelnemers ook geen resultaten bereiken. En dat wil je natuurlijk niet. Wanneer je wel razend enthousiaste cursisten hebt willen ze heel graag een review voor je schrijven. Ze gaan je promoten op social media en aanraden bij anderen. Je wilt dat ze fans worden. Die krijg je niet als je je cursus maar voor € 300,- aanbiedt.

Welke prijs ga jij vragen?

Bekijk dus goed aan wie je jouw product of dienst aanbiedt. De prijs die je wilt vragen, doet die enigszins pijn? Past het bij de resultaten die ze boeken? Als het antwoord ja is, dan doe je het goed. Zo niet, denk dan nog eens goed na over welke prijs je gaat vragen.

Ik hoop je geïnspireerd te hebben. Neem je prijzen nog eens onder de loep. Neemt jouw doelgroep ze serieus of is er nog werk aan de winkel. Ik ben heel benieuwd. Laat het me via een DM op Instagram weten.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!