Verkoop het resultaat, niet het middel

Hoe kun je het beste je product of dienst aanbieden? Door het verkopen van het resultaat en niet het middel. Je product of dienst zelf zet je niet in de spotlight, wel de oplossing voor het probleem van je klant. Welk resultaat levert het ze op?

Een vliegreis naar Bali

Stel ik verkoop een vliegreis naar Bali. Waar ga ik het over hebben op mijn salespage, in mijn e-mailmarketing of op social media?

Niet over de vliegreis vanaf Schiphol, waarbij je op de middelste rij zit met twee mensen naast je, de ‘overheerlijke’ vliegtuigmaaltijden en die schreeuwende baby achter je.

Ik neem je in mijn salesteksten alvast mee in het echte Bali gevoel. Ik vertel je over het paradijselijke eiland, het tropische klimaat, het superlekkere eten en de lieve mensen. Die vliegreis is maar bijzaak, maar wel nodig om het resultaat te bereiken.

Mag ik dan niets vertellen over mijn product?

Natuurlijk mag je wel vertellen over jouw product of dienst. Sommige klanten willen de details wel weten en daarom is het goed om ze te benoemen op je salespage. Dat doe je in een aparte paragraaf met als titel: werkwijze of praktische details. Hierdoor krijgt je klant een compleet beeld van je product of dienst. Maar je hoeft er niet bij stil te staan op je social media kanalen, je podcast of in je nieuwsbrief.

Je wilt het resultaat verkopen, want daar verlangt je klant naar. Je kunt dan betere salesteksten schrijven. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Wet van Aantrekking - foto door StudioPhylicia

Als je het resultaat verkoopt is het makkelijker om salesteksten te schrijven

Werk toe naar het resultaat dat de klant graag wil. Als klant van een webdesigner wil je een website die converteert, waar je aankopen kunt doen, waar potentiële klanten hun emailadres achter kunnen laten of waar je een afspraak kunt maken. Daar is een klant die een website wil laten maken naar op zoek. Als je dat weet kun je je teksten daar op aanpassen.

Jouw klant loopt niet warm voor details zoals:

  1. Je krijgt een WordPress website met acht pagina’s;
  2. Je mag een x aantal afbeeldingen aanleveren;
  3. De teksten mogen een lengte hebben van 500 woorden;
  4. Je mag drie keer feedback geven;
  5. Het duurt drie weken voordat de website klaar is.

Wat werkt wel?

Benoem bijvoorbeeld op je salespage eerst de pijnpunten van je klant, zoals:

  • Heb je een website waar je niet blij van wordt?
  • Heb je een website die geen klanten oplevert?
  • Is jouw website oud en vervallen?

Hierdoor trigger je de websitebezoeker die jouw salespage leest. Hij of zij herkent zich hierin. Vervolgens leest hij op dezelfde salespage wat het resultaat van de samenwerking oplevert.

Je wilt een visitekaartje voor je bedrijf, met jouw missie en visie. Een website waar je blij van wordt als je ernaar kijkt. Die uitstraalt wat jij aanbiedt, maar vooral wie jij bent.

Je krijgt een website die:

  • Mooie vormgegeven is;
  • Klanten werft;
  • Up to date is;
  • Veilig is;
  • Makkelijk te navigeren is;
  • Responsive is (makkelijk te lezen op tablet en smartphone).

Dat schrijft makkelijker, omdat je er zelf al enthousiast van wordt. Je verkoopt het resultaat dat je klant straks in handen heeft. De wijze waarop het resultaat bereikt wordt maakt de klant vaak niet uit.

Ik hoop je hiermee geïnspireerd te hebben om naar je salesteksten te kijken en ze eventueel aan te passen.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via Spotify, Soundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!