Verkoop meer met een goede checkout pagina

Meer verkopen, wie wil dat nou niet?! Wist je dat veel verkopen verloren gaan via de checkout pagina. Dat is helemaal niet nodig. In deze blog vertel ik je wat echte conversieboosters zijn. Maar ook deel ik conversiekillers met je. Wat zorgt ervoor dat klanten niet overgaan tot een aankoop. Als je jouw checkout pagina goed inricht met de juiste conversieboosters, weet ik zeker dat jouw sales de lucht in vliegen.

Conversiekillers

Conversiekillers zijn zaken waar mensen op afhaken bij het aankopen van jouw product of dienst.

Echte conversiekillers zijn:

  • Te veel afleiding op checkout pagina. Doordat deze pagina ook een menu aan de bovenkant bevat, zijn mensen geneigd om daar te kijken en dan zijn ze weg van je betaalpagina. De kans is groot dat ze daarna verder surfen, in plaats van een aankoop doen. Zorg voor zo min mogelijk afleiding op je betaalpagina is. De checkout pagina is echt alleen om af te rekenen.
  • Extra kosten die bij het afrekenen. Voorbeelden zijn: er komt nog BTW bij of tien euro verzendkosten. Als mensen overvallen worden door extra kosten, kan het zijn dat ze afhaken. Hier hadden ze niet op gerekend. Schep helderheid over welke kosten er wel en niet bij de prijs zijn inbegrepen.
  • Verplicht een account moeten aanmaken. Bij veel grote websites moet je een account aanmaken voordat je een aankoop kunt doen. Als een klant voor het eerst bij je besteld weten ze niet of ze nog een keer bij je bestellen. Geef de klant een keuze: een account aanmaken of bestellen zonder account.
  • Ingewikkeld bestelproces. Bij het voltooien van het bestelproces moet er naast de benodigde gegevens om een bestelling te doen ook een telefoonnummer of geboortedatum achtergelaten worden. De klant vraagt zich af waarom jij deze gegevens nodig hebt. Zorg dat de klant alleen die gegevens moet invullen die relevant zijn voor het voltooien van de bestelling.
  • Onvoldoende vertrouwen. Jouw klant moet voldoende vertrouwen hebben om de aankoop te doen. Kom betrouwbaar over. Een aantal tips: 14 dagen niet goed geld terug garantie, vermeld je KvK nummer op de checkout pagina, een SSL-certificaat op je website. Dat is het slotje dat je bij de URL staat. Het betekent dat je website goed beveiligd is.
  • Onvoldoende betaalmethodes aanbieden. Als je je op de Nederlandse markt begeeft is Ideal onmisbaar. Er zijn veel mensen in Nederland die geen creditcard hebben, dus als dat je enige betaaloptie is, haken ze af. Belgen en Duitsers houden juist van achteraf betalen en Amerikanen betalen wel graag met een creditcard. Kijk dus goed naar de markt die je bediend en welke betaalmethode favoriet is. Zorg ervoor dat je meerdere betaalmethodes aanbiedt. Het liefste minimaal drie of vier.

Benieuwd naar de conversieboosters? Lees dan snel verder onder de foto.

Conversiebooster - foto door studio Ohzomooi

Conversieboosters

Deze conversieboosters zorgen ervoor dat jij het maximale uit je checkout pagina haalt:

  • Binnen je business is herhaling the key. Zorg ervoor dat ze een bepaalde zekerheid hebben. De titel of een afbeelding van het product op de betaalpagina werkt bijvoorbeeld heel goed. Mensen krijgen er een tastbaar gevoel bij. Zeker bij een online product of dienst. Zorg er dus voor dat jouw klant weet wat hij aan het afrekenen is. Herhaling, herhaling, herhaling.
  • Social proof. Het werkt heel erg goed om op jouw checkout pagina recensies weer te geven. Laat op de betaalpagina zien waarom jouw product of dienst zo goed werkt. Ligt op je checkout pagina recensies uit die aansluiten bij de aankoop die de klant gaat doen. Zorg dat de recensies op elkaar aansluiten.
  • Creëer schaarste. Geef je klant het Fear Of Missing Out (FOMO) gevoel. Zet een tijdelijke kortingsactie op je betaalpagina. Bijvoorbeeld met een klokje: koop nu, want over een uurtje verloopt deze kortingsactie. Mensen willen graag ergens bij horen en niets missen.
  • Betalen in termijnen. Ook al bied je een product of dienst van € 100,- aan, zorg ervoor dat klanten in termijnen kunnen betalen. Voor sommige mensen is dit een groot bedrag. Biedt dan bijvoorbeeld aan dat ze de komende twaalf maanden € 10,- per maand moeten betalen. Zo ontvang jij meer dan € 100,-, maar je hebt er ook extra werk aan. Je moet bijvoorbeeld extra facturen maken. Op deze manier doet het niet zo’n pijn in een keer.

Zorg voor een pagina met weinig afleiding en implementeer de conversieboosters. Als je de conversiekillers van jouw betaalpagina laat verdwijnen, weet ik zeker dat jouw sales omhoogschieten.

Succes!

 

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!