Waarom moet ik zichtbaar zijn op meerdere platformen?

Als online ondernemer maak je natuurlijk gebruik van social media. Maar wat als je favoriete socialmediakanaal wegvalt? Ben je dan nog wel voldoende zichtbaar? Heb jij ook één kanaal waar je focus ligt? Stel jezelf eens de vraag: Wat als dit kanaal wegvalt? Moet ik dan helemaal opnieuw beginnen of kan ik terugvallen op een ander platform? Is je antwoord dat je helemaal opnieuw moet beginnen, dan is er werk aan de winkel.

In deze blog vertel ik je wat je kunt doen om niet afhankelijk te zijn van één socialmediakanaal.

Het gevaar van zichtbaar zijn op één platform

Persoonlijk vind ik Instagram het leukste socialmediakanaal. Daar ben ik ook veel te vinden. Stel dat Instagram het enige kanaal is waar ik zichtbaar ben. Dan schuilt daar een gevaar in. Want als Instagram besluit om de stekker eruit te trekken, dan heb ik niets meer. Ik ben al mijn contacten en content kwijt en moet helemaal opnieuw beginnen.

Je bent dan te afhankelijk van een ander om je bedrijf te runnen. De oplossing is om zichtbaar te zijn via meerdere kanalen. Maar geen paniek. Het hoeft niet moeilijk te zijn!

Waar ben ik zichtbaar?

Naast Instagram zijn Facebook en Pinterest interessante kanalen voor mij om zichtbaar te zijn. Daar zit mijn doelgroep. Onlangs ben ik gestart met mijn podcast om mijn doelgroep nog beter te bereiken. Wekelijks verschijnen er blogs op mijn website en ik heb een e-maillijst. Ik heb ervoor gekozen om het bloggen en het plaatsen van content op Facebook en Pinterest uit te besteden. Hierdoor word ik beter gevonden door Google en ben ik zichtbaar op meerdere kanalen, zonder dat het mij extra tijd kost. Als startende ondernemer ben je misschien nog niet in de positie om werkzaamheden uit te besteden, maar toch is het belangrijk om op meer dan één kanaal zichtbaar te zijn.

Ik gebruik dus drie socialmediakanalen, inspireer mijn lezers via mijn blog en podcast. Daarnaast heb ik een e-maillijst. Het zijn best veel plekken om zichtbaar te zijn. Maar je hoeft niet iedere keer nieuwe content te bedenken. Ik richt me vooral op mijn Instagram account en de podcast. Vanuit de podcast wordt content gemaakt voor mijn blogs, Facebook en Pinterest.

Welke tool niet mag ontbreken in jouw online zichtbaarheid? Dat lees je onder de foto.

zichtbaar op meerdere platformen - foto door Ohzomooi

Er is één platform dat je niet wilt missen!

Het opbouwen van een e-maillijst is goud waard. Bij social media ben je afhankelijk van de functionaliteiten en het algoritme dat het kanaal te bieden heeft. Slechts een klein percentage van je volgers krijgt je berichten te zien.

Met een e-maillijst heb je het in eigen hand. Je komt altijd rechtstreeks in de mailbox van je abonnees. Het is aan hen of ze de e-mail openen, maar je bereikt ze altijd.

Ook al ben je beginner, ga alvast een e-maillijst opbouwen. Je hoeft er niet gelijk iets mee te doen, maar verzamel wel alvast e-mailadressen. Als er een platform out of the blue stopt, dan heb je altijd deze adressen nog. Je kunt ze opslaan op je eigen computer en bent niet afhankelijk van een andere partij. Deze e-mailadressen zorgen er dan voor dat jouw bedrijf blijft bestaan, zonder dat je helemaal opnieuw moet beginnen.

Ik ben ervan overtuigd dat het aanmaken van een e-maillijst het meest waardevolle is dat je kunt doen. Als er een kanaal wegvalt, kun je deze mensen toch bereiken. Zonder dat je hoeft te adverteren en veel geld moet uitgeven om je doelgroep te bereiken.

Wat past het beste bij mij?

Ben je enthousiast en wil je ook graag meerdere kanalen inzetten? Super! Er zijn heel veel mogelijkheden om zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld: Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn, TikTok of Snapchat. Je kunt ook gaan vloggen of bloggen om je klanten te bereiken.

Belangrijk is om te kijken naar welk kanaal jij leuk vindt en waar jouw doelgroep te vinden is.

Richt jij je bijvoorbeeld op jongvolwassenen of pubers? Dan zijn Snapchat en TikTok de kanalen voor jou. Ouderen zijn vaker te vinden op Facebook.

Ben je een virtual assistent (VA), dan is LinkedIn een mooi platform. Daar vind je vooral zakelijke klanten, waaronder startende en gevestigde ondernemers die ondersteuning zoeken.

Hoger opgeleiden zijn vaak ook te vinden op LinkedIn en deze doelgroep luistert graag naar podcasts. De lager opgeleiden geven de voorkeur aan Facebook, vlogs en blogs.

Zorg er in ieder geval voor dat je een back-up hebt, zodat je niet met lege handen komt te staan als er een kanaal wegvalt.

Uitbesteden

Zoals ik al aangaf, heb ik ervoor gekozen om een aantal zaken uit te besteden. Als je gaat uitbesteden houd er dan rekening mee dat je iemand zoekt die goed bij jou past. Die je tone of voice kan raken en zich verbonden voelt met jouw missie en visie. Het moet namelijk wel jouw bedrijf blijven.

Ik ben benieuwd of jij al meerdere kanalen inzet. Laat me dit gerust weten via Instagram. Dat vind ik alleen maar leuk!

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.