De vier pijnpunten van jouw klanten

Op dit moment zit ik midden in het creatieproces van mijn nieuwe online cursus. Dat bracht mij op het onderwerp van vandaag: de vier meest voorkomende pijnpunten bij klanten. Het is belangrijk om te weten wat de pijnpunten van jouw klant zijn. Tegen welke problemen en/ of obstakels loopt jouw klanten aan? Welke uitdagingen heeft jouw klant? In de Cursus Creatie Blueprint wijd ik hier een module aan, waarbij we de diepte in gaan op dit onderwerp.

Waar zitten de pijnpunten van jouw klant?

De meest voorkomende pijnpunten van klanten hebben te maken met:

  • Tijd
  • Geld
  • Ontbrekende kennis
  • Obstakels (belemmerende overtuigingen)

Door in jouw cursus één of meer pijnpunten te behandelen, weet je dat mensen er geld voor willen betalen. Mensen die een bepaalde pijn hebben willen dat het opgelost wordt. Ze zijn bereid om daar geld voor te bepalen. Hoe groter de pijn, hoe meer geld ze willen betalen om het op te lossen. Jouw online cursus moet altijd één van de vier pijnpunten behandelen. Het moet de klant resultaat opleveren.

Behandel je meerdere pijnpunten? Dan heeft de klant daar meer geld voor over. Los je één van de pijnpunten op, dan kun je ervoor kiezen de prijs iets lager te houden.

Voorbeeld uit de praktijk

Stel dat je mensen wilt helpen met afvallen. Jouw klant wil graag in de zomer slank op het strand liggen in haar bikini. Het pijnpunt van jouw klant zit ‘m in tijd. Daar kun je dan op inspelen. Val nu binnen drie maanden tien kilo af.

Misschien heeft jouw klant wel de overtuiging dat als je wilt afvallen ze allemaal dure producten moet aanschaffen. Maak dan een online cursus met goedkope gerechten en speel daarop in. Hoe kun je gezonder leven zonder dat het extra geld kost. Zo speel je in op het pijnpunt geld.

Het kan bij afvallen ook gaan om het ontbreken van kennis. Jouw klant begrijpt het afvalproces misschien niet. Je kunt inspelen op wat bijvoorbeeld het Keto dieet is of wat calorieën zijn. En waarom je hierop moet letten. Hoeveel heb je nodig en hoe werkt dat met verbranding? Maak je klant bewust van het proces dat ze moeten doorlopen.

Het vierde pijnpunt zijn vaak belemmerende overtuigingen die in het hoofd van je klant zitten. Belemmerende overtuigingen bij afvallen kunnen zijn:

  • Dat werkt bij mij toch nooit.
  • Ik kan na acht uur ’s avonds niet beginnen met intermittent fasting, omdat ik om tien uur altijd honger hebt.
  • Ik heb zware botten.
  • Ik heb een trage stofwisseling.

In bovenstaande situatie moet er een mindsetshift plaatsvinden. Het zijn obstakels waarbij je je gedrag moet veranderen. Je mag iets anders gaan geloven.

Op welke pijnpunten ik inspeel bij mijn klanten lees je onder de foto.

Vier pijnpunten van jouw klant - foto door studio Annemarije (2)

De pijnpunten van mijn klanten

Mijn nieuwe cursus gaat over het maken van je eigen online cursus. Met deze cursus speel ik ook in op de pijnpunten van mijn klanten. Hieronder lees je op welke manier ik dat doe.

Pijnpunt 1: tijd
Als we het hebben over het pijnpunt tijd kan ik inspelen op de tijd die mijn klant nodig heeft om de cursus te maken. Bijvoorbeeld: Zet binnen drie maanden tijd je eigen online cursus op.

Pijnpunt 2: geld
Op pijnpunt geld speel ik in op wat het de klant kan opleveren:

  • Doorbreek je inkomsten plafond met mijn formule.
  • Doorbreek je inkomsten plafond, maak een schaalbaar product.
  • Doorbreek je inkomsten plafond door een X aantal cursussen per dag te verkopen.

Je kunt het zo insteken dat mensen meer geld gaan verdienen of je richt je op het stukje besparen.

Op die manier kan ik op het geldstuk inspelen dat mensen meer geld willen verdienen.

Pijnpunt 3: ontbrekende kennis
Het opzetten van een online cursus kan best technisch zijn. Dit kan mijn klant tegenhouden om de stap te zetten. Ze vinden het niet leuk om zich daarin te verdiepen. Ik kan ze van A tot Z leren hoe je een cursus online krijgt met verschillende programma’s.

Pijnpunt 4: obstakels
Obstakels of belemmerende overtuigingen die mijn klant kan hebben:

  • Waarom zou iemand iets van mij kopen?
  • Ik heb onvoldoende ervaring.
  • Iemand anders is hier veel beter in.

Deze belemmerende overtuigingen kan ik in mijn cursus allemaal ombuigen. Maar dit moet ook al in mijn marketing terugkomen. Deze overtuigingen houdt mijn klant al tegen voordat ze de cursus kopen. Haal die obstakels al weg voor je klant.

Jouw online cursus

Hou er bij het opzetten van jouw online cursus rekening mee dat je cursus minimaal één van de pijnpunten oplost. Ik weet zeker dat ze er dan geld voor neerleggen. Jij gaat namelijk die pijn bij ze wegnemen.

Als jouw online cursus die pijn niet wegneemt, wordt jouw cursus een gevalletje nice to have. Een cursus voor de lol. Mensen zijn minder bereid om daar voor te betalen. Zorg ervoor dat jouw klant echt het gevoel krijgt dat zijn/ haar probleem opgelost wordt met jouw cursus.

Droom jij ervan om jouw eigen online cursus te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Meld je dan aan voor de Cursus Creatie Blueprint.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.