Als digital nomad fit blijven tijdens het reizen; zo doe je het!

Het leven van een digital nomad kent ontelbaar veel voordelen. De hele wereld verkennen staat natuurlijk aan de top van de lijst. Maar al dat reizen betekent ook dat je geen vaste routines doorloopt. In een eerdere blog over de comfortzone werd beschreven waarom dit juist goed is. Maar er komen helaas ook een paar nadelen om de hoek kijken. Zo heb je onderweg meestal  geen vaste sportschool waar je dagelijks je workouts kan uitvoeren. Of je bent gewoon zo druk met alle nieuwigheden om je heen, dat sporten er helemaal niet meer van komt. Fit blijven tijdens het reizen kan lastig zijn, dus daarom lees je in deze blog vijf tips om fit te blijven ondanks een onregelmatige levensstijl. 

1. Maak een digital nomad workout schema

Dus eigenlijk: een workout die je zonder sportschool kunt uitvoeren. Stel een schema samen dat bij je past. Online zijn er talloze oefeningen, apps en videos te vinden die je hierbij kunnen helpen. Vaak hoeft het niet eens lang te duren. Een HIIT workout (high intensity interval training) neemt minder dan een half uur in beslag. Zelf een schema opstellen lijkt makkelijk, maar kost best wel wat moeite. Ga er eens een middagje goed voor zitten en ga op onderzoek uit: wat past bij je (welke oefeningen, workouts) en hoe ga je dit uitvoeren (apps of andere hulpmiddelen). Zo krijg je een beter overzicht van wat effectieve workouts zijn en hoe je ze moet uitvoeren. Maak daarna een tijdsschema voor jezelf: hoe vaak per week wil je trainen? Probeer je aan het schema te houden zodat je een eigen sportroutine opbouwt. Dan blijft het na een tijdje ook makkelijker om je eraan te houden. 

2. Fit blijven tijdens het reizen én je omgeving verkennen

Heb jij geen vaste routine nodig om sportief te blijven en hou je juist van afwisseling? Ontdek dan lokale sporten in je omgeving. Volg een dragonboat roeicursus in Singapore, volg surflessen in Bali of speel rugby in de VS. Als je hier toch iets minder tijd voor hebt, dan is hardlopen natuurlijk de meest makkelijke optie om fit te blijven. Tegelijkertijd kun je ook nog eens je nieuwe omgeving verkennen. Stippel van tevoren alvast mooie routes uit voor een rondje hardlopen of wandelen. Neem je smartphone mee om je de weg te wijzen en je slaat twee vliegen in één klap. 

3. Kies voor een internationaal sportabonnement om fit te blijven tijdens het reizen

Reis je vaak van stad naar stad? Overweeg dan eens een internationaal sportabonnement. Tegenwoordig heb je organisaties als classpass of onefit waarmee je sportlessen kan volgen (van yoga tot kickboxen) op allerlei verschillende locaties. En het mooie is: de abonnementen zijn internationaal te gebruiken. Dus stel je voor: je sluit er eentje af in Rotterdam, dan is er geen man overboord als je een maandje in Parijs verblijft. Je kunt namelijk ook lessen reserveren en meedoen over de grens. Het is een ideale oplossing voor de stadsmensen onder ons. 

4. Perfect voor digital nomads: de ‘fitness pall’ app

Als je je fit wilt voelen, zal je ook gezond moeten eten. Een van mijn favoriete apps om fit te blijven is fitness pall. In deze app kun je makkelijk bijhouden wat je eet en hoeveel je beweegt. Je kan producten scannen en invoeren. Deze app doet niet moeilijk over calorieën, maar kijk juist of je genoeg van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Voel je je vaak moe of is concentreren moeilijk? Grote kans dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Deze app helpt je dat voorkomen, zodat je de gehele dag door genoeg energie hebt. Als je nog een stapje verder wilt gaan, kun je een fitbit (een horloge/armband die bijhoudt hoeveel je beweegt) aanschaffen en aan deze app verbinden. Zo blijf je helemaal on track wat betreft je voeding en beweging.

5. Fit zijn betekent ook: mindfulness

Fit zijn betekent niet alleen fysiek gezond zijn, maar ook mentaal. Tijdens al het reizen en werken is er soms een overload aan nieuwe impulsen. Maar ook uren achter je laptop vertoeven doet je brein niet heel veel goed. Het schiet er vaak bij in om tijd voor jezelf te nemen. Probeer tenminste een keer per dag toch zo’n momentje te pakken, bijvoorbeeld door ‘s ochtends 20 minuten eerder op te staan. Doe dan bijvoorbeeld een mindfulness oefening (ook hiervoor zijn genoeg video’s en apps te vinden om je op weg te helpen). Vooral tijdens het reizen kan het fijn zijn om soms een extra momentje stil te staan en te reflecteren op al die mooie en nieuwe momenten. 

Oja, en als afsluiter: neem altijd de trap. Want wat is het leven zonder een beetje uitdaging, toch? 😉

Geschreven door: Noah Vink

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!