Jezelf verkopen als ondernemer; het eerste klantgesprek

Deze blog is een mooie aanvulling op de blog Jezelf verkopen als ondernemer; de elevator pitch. Met behulp van die blog heb je geleerd hoe je jezelf kunt verkopen tijdens een elevator pitch. Nu is het zover dat die potentiële klant heeft toegehapt en dat het tijd is voor het eerste klantgesprek. In dit gesprek ga je er verder op in wat de verwachtingen zijn van elkaar, wat voor werk er gedaan moet worden en of dit voor jullie gaat werken.

Het eerste klantgesprek

De meeste startende ondernemers vinden het ontzettend spannend om het eerste klantgesprek te voeren. En dat is niet zonder reden. In het eerste klantgesprek is de indruk die je achterlaat super belangrijk, want hieruit gaat wel of geen samenwerking ontstaan. Dus zelfs wanneer je al meerdere eerste klantgesprekken hebt gevoerd blijft het spannend wat de uitkomst gaat zijn van het volgende eerste klantgesprek.

Een klantgesprek voeren als digital nomad

Nu is het natuurlijk zo dat de meeste Nederlandse ondernemers voor een eerste klantgesprek bij iemand langsgaan op kantoor of op een neutrale locatie afspreken zoals bijvoorbeeld een koffietentje. Alles wordt dan face-to-face besproken.

Maar bij een digital nomad gaat dat natuurlijk wat minder makkelijk. Want wat nou als jij ergens in Azië zit en jouw potentiele klanten zich in Nederland bevinden? Dan ga je het klantgesprek voeren via Skype (of een soortgelijke dienst).

Tegenwoordig is een eerste ontmoeting via Skype meer dan normaal en kijken klanten daar helemaal niet meer van op. Daarnaast is de wereld van Virtual Assistants zó in trek dat de meeste klanten er niet eens meer over nadenken of een ontmoeting op kantoor plaatsvindt of via het internet. Mochten ze er wel problemen mee hebben dan vallen ze simpelweg niet in jouw doelgroep. Want als digital nomad werk je nou eenmaal online met je klanten 😉

Tips voor het eerste klantgesprek

Wil jij zo ontspannen mogelijk het eerste klantgesprek gaan voeren? Lees dan vooral de tips die ik voor je heb uitgeschreven. Ze gaan je helpen om rustig het klantgesprek in te gaan, maar ook om eerlijk tegen jezelf en je potentiele klant te blijven. Op die manier haal je jezelf ook niet teveel werk op de hals en voer je werk uit waar je zelf vertrouwen in hebt.

iTip 1: Goed voorbereiden 

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is zoooo belangrijk! Ga voordat je het gesprek aangaat (het liefst één of meerdere dagen van te voren) voor jezelf na wat je het liefst uit het gesprek wilt halen. Wat verwacht jij van de klant? Wat heb je nodig om je werk uit te kunnen voeren? Sluit jouw manier van werken aan bij dat van de klant? Op welke manier zullen jullie in contact staan tijdens de samenwerking? Hoeveel uren ga je nodig hebben voor het werk? Wat gaat het uurtarief zijn? Of ga je werken met een pakket- of projectprijs? En ga zo maar door… Het is handig om al deze vragen op papier te zetten zodat je ze niet vergeet en ze een paar keer te bekijken voordat het eerste klantgesprek begint. Misschien komen er nog andere vragen bij je op terwijl je er nog eens naar kijkt.

Tip 2: Wees jezelf en wees eerlijk 

Overdrijf niet over je eigen kunnen en wees gewoon wie je bent. Heeft een klant er bijvoorbeeld geen goed gevoel bij als je een startend ondernemer bent? Dan is dat jammer, maar dan is het niet de juiste klant voor je. Er zijn namelijk genoeg klanten die wel graag met starters willen werken.

Daarnaast is het belangrijk om geen werk aan te nemen dat je niet kunt waarmaken. Dit is voor de klant namelijk erg onhandig en je hebt jezelf er ook ontzettend mee te pakken. Het geldt zowel voor de taak die je moet uitvoeren als het aantal uren dat je ervoor krijgt. Kan je het werk an sich prima aan, maar niet in het aantal uren dat je eraan kunt besteden? Neem de opdracht dan niet aan, want je zult jezelf ermee in de vingers snijden.

En dan is er nog de welbekende klik. Het is belangrijk om te kijken of de klant ook daadwerkelijk bij je past en of er een klik is. Als er namelijk een klik is met een nieuwe klant dan kan dit resulteren in een samenwerking die lang zal voortduren.

Tip 3: Durf te vragen 

Dit is hét moment om al je vragen te stellen! Voordat je namelijk de beslissing gaat maken om wel of niet met iemand in zee te gaan na het eerste klantgesprek, is het wel belangrijk dat je een antwoord hebt gekregen op al je vragen. Daarnaast vinden mensen het vaak fijn om over hun bedrijf te praten, dus de vragen die ze krijgen vinden ze alleen maar leuk. Dit geeft jou direct ook de mogelijkheid om even op adem te komen en na te denken over wat je verder nog wilt vragen.

Tip 4: Leg niet teveel druk op het eerste klantgesprek 

Misschien is dit wel de beste tip van allemaal: leg niet teveel druk op het eerste klantgesprek. Je kunt het namelijk beter bekijken als een ervaring an sich. Het is namelijk niet zo dat je persé die opdracht moet binnenslepen, maar het is een kans om iemand (en een bedrijf) te leren kennen om te kijken of je er in de toekomst mee wilt samenwerken.

Komt er geen werk uit voort? Jammer, maar geen probleem. Je hebt er namelijk weer een eerste klantgesprek opzitten en daar heb je weer van geleerd. Dit brengt weer wat ervaring met zich mee voor een volgend gesprek. Mooi meegenomen toch?!

 

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het brein achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil iedereen - jong, oud, man, vrouw - inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Ik stoom ze klaar om fulltime te gaan reizen & online te gaan werken!