Verkopen middels een webinar of masterclass met salesfunnel

Online producten verkopen via een masterclass of webinar is helemaal booming. En werkt ontzettend goed. Zeker als je aan de slag gaat met een webinar in combinatie met een salesfunnel.

Tegenwoordig worden masterclasses of webinars veel ingezet als marketingtool om online producten of diensten te verkopen. Inmiddels weet ik zelf ook dat dit een hele krachtige tool is. Ik ben er op dit moment veel mee bezig. In deze blog deel ik mijn ervaringen en kennis, zodat jij er ook mee aan de slag kunt.

Masterclass of webinar

De ene keer wordt er gesproken over een masterclass, de andere keer over een webinar. Met beide wordt hetzelfde bedoeld. Het is afhankelijk van jouw doelgroep welke term je het beste kunt gebruiken.

Een masterclass wordt vaak gezien als iets waarin veel waarde wordt gedeeld. In plaats van alleen een verkooppraatje van een uur.

Een webinar wordt vaak gezien als iets wat echt gratis en laagdrempelig is.

Het gaat erom dat je er zelf een fijne feeling mee hebt. Ik noem het liever een masterclass.
Technisch gezien is het een webinar. Ik werk met de online tool WebinarGeek. Deze tool werkt heel intuïtief. Je kunt stapje voor stapje je eigen webinar maken. Je kunt een webinar of masterclass insteken zoals jij wilt.

De voorbereiding van de masterclass of webinar

Mensen moeten weten dat je een masterclass of webinar geeft. Hieronder volgen de stappen die je kunt zetten om deelnemers te trekken naar je masterclass of webinar.

  • Door op social media te delen dat je een masterclass of webinar melden mensen zich aan. Dit is gratis.
  • Adverteren op Facebook en Instagram. Op deze manier trek je ook mensen aan die jou nog niet kennen.
  • Mailingen. De deelnemers die zich hebben aangemeld ontvangen regelmatig een mail om ze eraan te herinneren dat ze zich hebben aangemeld. Je wilt het liefste zoveel mogelijk live kijkers. Zij zijn serieus en toegewijd. Ze kopen daardoor makkelijker.

E-mails voor aanvang van masterclass of webinar

Als mensen zich hebben aangemeld ontvangen ze een bevestiging van de aanmelding. Ik heet ze welkom: wat tof dat je erbij bent. Zet het in je agenda, zodat je het niet vergeet. Vervolgens deel ik wat je kunt verwachten in de webinar.

Twee of drie dagen voordat het webinar begint warm ik de kijkers al een beetje op. Ik vertel ze waarom ze er het beste live bij kunnen zijn. Dit doe ik door storytelling. Ik vertel over wie ben ik als ondernemer, hoe ben ik gestart en welke fouten heb ik gemaakt. De groei die ik heb doorgemaakt en waar we in de masterclass op verder gaan borduren.

Eén dag voordat de webinar begint stuur ik nog een e-mail. In deze mail warm ik ze ook weer op door storytelling toe te passen. Ik bied eventueel nog een gratis product aan. Dat kan zijn een e-book die aansluit op de masterclass of een podcast die over het onderwerp gaat. Zo kunnen ze ook met je connecten via een ander kanaal dan je masterclass.

De vierde en laatste e-mail is de we gaan bijna beginnen e-mail. Deze verstuur ik een uur van tevoren. In deze e-mail zit de link naar de masterclass. Deze link staat ook in de andere e-mails die ik heb gestuurd.

Hoe richt je je masterclass of webinar in?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een webinar of masterclass te geven:

  • Je kiest ervoor om zelf in beeld te gaan en vanuit jezelf waarde delen.
  • Een masterclass in de vorm van een Q&A. Live vragen beantwoorden.
  • Werken met een presentatie.

Ik heb gekozen voor de laatste vorm. Als de masterclass begint ben ik eerst zelf in beeld. Ik heet de mensen welkom en stel een aantal vragen. Ik wil bijvoorbeeld weten wie er meedoen en hoelang ze al bezig zijn als ondernemer. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een poll. WebinarGeek heeft die mogelijkheid. Dat is echt heel leuk. Voor de deelnemers om actief mee te doen en ik krijg een goed inzicht van wie de kijkers zijn.

Je kunt ook je chat openbaar maken en ze via de chat antwoorden laten geven op je vragen.

Via beide manieren kun je de mensen beter leren kennen. Via vragen in de chat kun je er nog iets dieper op ingaan. Zo krijg je interactie met je deelnemers. Nadat ik de kijkers heb verwelkomd ga ik over op de presentatie.

Bij mij bestaat de presentatie uit slides die ik heb gemaakt in Canva. Dat werkt heel makkelijk. Deze slides zet ik vervolgens in de presentatie. In de presentatie deel ik heel veel waarde en tips. Hier kunnen de mensen gelijk mee aan de slag. Op het einde doe ik een aanbod. Deze is altijd scherp geprijsd. Dit aanbod is alleen voor de deelnemers aan de masterclass. De aanbieding vind je nergens anders terug.

Om de kijkers van de masterclass over te laten gaan tot koop deel ik reviews van deelnemers van mijn cursussen. Op deze manier zien ze dat het echt een goede cursus is.

Meer weten over de salesfunnel die ik inzet na de masterclass of webinar. Lees verder onder de foto.

webinar of masterclass met salesfunnel - foto door studio Annemarije

De salesfunnel na de masterclass of webinar?

In deze blog wil ik vooral het proces delen na de masterclass. Aan het einde van de masterclass kom ik zelf weer in beeld en beantwoord ik live een aantal vragen. Deze vragen kunnen tijdens de masterclass al gesteld worden in de privé chat. Ik beantwoord niet alle vragen. Dat zijn er vaak te veel en dat duurt te lang. Ik zorg er wel voor dat iedereen antwoord krijgt.

Nadat de webinar is afgelopen volgt er een complete salesfunnel. Dit pak ik als volgt aan:

  • 90 minuten na het webinar stuur ik een mail met het aanbod dat ik heb gedaan. Dit aanbod is 48 uur geldig. Ik som nog even op wat er allemaal bij in zit, welk resultaat je gaat bereiken et cetera. Ook voeg ik nog een aantal reviews toe.
  • Na een dag stuur ik opnieuw een e-mail. In deze e-mail volgt een stukje storytelling. Voor wie is de cursus wel of niet geschikt. Ook voeg ik weer nieuwe reviews toe.
  • Daarna volgt een derde e-mail. Dit is de e-mail met de laatste kans om in te stappen. Deze verstuur ik een paar uur voordat de actie afloopt. In deze e-mail tackle ik gelijk belemmerende overtuigingen en haal ik twijfels weg bij de klanten. In deze mail zet ik een korte FAQ.

Het aanbieden van een downsell

Een groot deel van de mensen schrijven zich in voor de online cursus die ik op dat moment aanbied. Maar ook een aantal mensen niet. En dat is natuurlijk helemaal oké. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom ze zich niet hebben aangemeld. Eén van die redenen kan zijn dat ze de investering te hoog vonden. Ik maak dan een splitsing in de mensen die wel en niet hebben gekocht.

De deelnemers die niet hebben gekocht stuur ik per e-mail een downsell. Een downsell is een lager geprijsd product. In plaats van bijvoorbeeld de complete online cursus van € 800,00 bied ik een een paar modules aan van de training  voor € 100,00. Ze kunnen zo alvast kennis maken het online programma. Zo weten ze wat ze van mij kunnen en mogen verwachten. De investering is alleen een stuk lager. Dit product wordt vaak alsnog verkocht.

Op deze manier verdien je nog wat extra’s aan je masterclass of webinar. Zo haal je je advertentiekosten er uit.

Een replay van de masterclass of webinar

Je hebt ook mensen die zich wel hebben aangemeld, maar niet live aanwezig zijn. Deze mensen stuur ik na afloop van het webinar een replay. Deze is 48 uur geldig. Dit doe ik bewust. Het aanbod dat ik doe in de masterclass is tenslotte 48 uur geldig.

Deze mensen krijgen ook de andere e-mails uit de salesfunnel. Het loont op deze manier wel om er live bij te zijn.

Na het aflopen van het aanbod

Nadat de deelnemeres alle e-mails hebben gehad ontvangen ze nog drie keer een inspiratiemail. Deze kan over van alles gaan. Maar heeft altijd betrekking op het onderwerp van de masterclass. Bij mij gaat het over hoe je je business kunt laten groeien als online ondernemer.

Deze e-mails zijn puur geschreven om waarde te delen en niet om te verkopen. Daarna komen ze op mijn reguliere mailinglijst. Ze ontvangen wekelijks een nieuwe e-mail met inspiratie, een aanbod of een call to action naar een ander platform. Op deze manier hou ik het contact warm.

Ik wil namelijk op de radar blijven. Door ze te inspireren met mijn e-mails en veel waarde te delen. Op het moment dat ze er klaar voor zijn zullen ze instappen in een van mijn online cursussen.

Ik ben benieuwd of ik je heb geïnspireerd om zelf een masterclass of webinar te geven. En hoe je het beste de salesfunnel eromheen bouwt. Laat me via Instagram weten welke stappen jij gaat zetten.

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.