De 10 Digital Nomad beginnersfouten die vaak worden gemaakt

In alles wat je voor de eerste keer doet zul je beginnersfouten maken, of ze bijna gaan maken. Ga je voor het eerst op wintersport? Dan ga je vast eens onderuit. Zet je voor de eerste keer een bedrijf op? Dan zal dat vast niet zonder hindernissen gaan. En dat is precies waarom ik de meest gemaakte Digital Nomad beginnersfouten op een rijtje heb gezet, zodat je ervoor kunt zorgen dat jij deze fouten niet gaat maken.

1. Niet beginnen, alleen maar uitstellen

Als je net als ik een perfectionist bent, dan is dit een grote valkuil. Het product of de dienst die je wilt gaan aanbieden is nooit perfect, waardoor je het alleen maar uitstelt. Je hebt een goede naam bedacht, maar het kan vast nóg beter, waardoor je je bedrijf maar niet inschrijft.

Je moet het perfectionisme laten voor wat het is en gewoon in het diepe springen. Je werk als ondernemer zal nooit af zijn en er blijft altijd ruimte voor verbetering. Het is geen excuus om zaken uit te stellen, je moet gewoon beginnen!

2. Geen goede mindset hebben

Je mindset moet gefocust zijn op je bedrijf en de resultaten die je met je bedrijf wilt behalen. Het wil nog wel eens voorkomen dat je als Digital Nomad gefocust bent op de bestemming waar je op dat moment verblijft of op de volgende locatie die je van je bucketlist af wilt strepen. Maar vergeet niet dat al dat reizen niet mogelijk is wanneer je bedrijf niet goed loopt. 

Een goede mindset is key!

3. Met de verkeerde klanten samenwerken

In het begin hoort dit er misschien ook wel een beetje bij. Wanneer je net je bedrijf aan het opzetten bent, ben je natuurlijk haastig op zoek naar een inkomen. En wanneer zich dan een mogelijkheid voordoet om met een (niet ideale) klant samen te werken, dan wil je dat natuurlijk niet afslaan.

Maar zodra je wat meer klanten hebt adviseer ik je om secuur te kijken met welke klanten je een nieuwe samenwerking aangaat. Als je met klanten gaat samenwerken die niet in jouw ideale doelgroep vallen, dan kun je je niet goed specialiseren en het werk wordt er misschien minder leuk door. En als je werk minder leuk wordt, dan wordt de motivatie om te werken ook minder, wat vervolgens weer kan leiden tot slechtere prestaties van je bedrijf. En dat moeten we natuurlijk niet hebben!

Dus kies (zodra je daar de mogelijkheid in hebt) de klanten uit met wie je écht wilt samenwerken. Dit zal je bedrijf alleen maar ten goede komen.

4. Te veel en te snel willen reizen

Het geheim van fulltime reizen en online werken is dat je langzaam reist. Je moet overdag nou eenmaal werken voor je eigen bedrijf, dus je kunt niet zoals in een ‘normale vakantie‘ twee weken lang niets doen. Want de klanten met wie je samenwerkt stellen deadlines en die wil je natuurlijk niet missen.

Wat je het beste kunt doen is jezelf settelen op een mooie plek. Neem bijvoorbeeld Bali, waar je voor één of meerdere maanden een appartement of villa kunt huren. Dit is dan je nieuwe thuisbasis. Van daaruit kun je met regelmaat leuke dagtripjes plannen of een lang weekendje weg gaan.

Daarnaast is het zo dat wanneer je je ergens voor een paar maanden settelt, je de cultuur veel beter leert kennen. Eigenlijk heeft het langzame reizen alleen maar voordelen! Je bedrijf blijft goed lopen, je leert de locals kennen en je kunt veel leuke tripjes maken.

5. De verkeerde locatie kiezen

De Filipijnen zijn ontzettend mooi, maar het internet is er niet zo goed. En al helemaal niet op de afgelegen eilanden en onbewoonde eilanden 😉 Maar hé, het levert in ieder geval wel mooie plaatjes op!

Als Digital Nomad zijnde is het belangrijk dat je locaties kiest waar je goed en productief kunt blijven werken. Afgelegen eilanden of plaatsen waar het internet slecht is, zijn nou eenmaal niet goed voor je bedrijf.

6. Niet specialiseren

Dit is een fout die ik zelf in het begin ook heb gemaakt, maar gelukkig zijn fouten er om van te leren ;-). Het is een aanlokkelijk idee om je producten en diensten zo breed mogelijk uit te zetten, omdat je anders het idee hebt dat je klanten mis kunt lopen.

Maar niets is minder waar. Klanten zijn vaak op zoek naar een specialist die precies aansluit bij hun wensen. Een voorbeeld: een reisbureau is op zoek naar iemand die kan helpen met de Facebookmarketing van het bedrijf. Als de klant dan de keuze heeft uit (1) iemand die expert is in Facebookmarketing of (2) iemand die expert is in Facebookmarketing voor de reisbranche, dan is de keuze van de klant snel gemaakt.

Zorg er dus voor dat je een specialisatie / niche kiest. Hierdoor kun jij je ontwikkelen als expert in die bepaalde sector.

7. Geen zelfvertrouwen hebben

“Het gaat mij toch niet lukken”, “Ik heb dit nog nooit eerder gedaan”, “Waarom zouden klanten nou voor mij kiezen?” of “Mijn product gaat toch wel floppen“. Allemaal vragen die naar boven komen wanneer je te weinig zelfvertrouwen hebt in de services of producten die je aanbiedt.

Als jij zelfvertrouwen hebt in datgene wat je aanbiedt, dan kun je dat overbrengen op de klant. Als jij onzeker stamelt over wat je te bieden hebt, dan is de kans groot dat de klant even verder gaat kijken.

Zelfvertrouwen hebben in jouw doen en laten is dus ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Laat je kop niet hangen en ga er gewoon met de volle 100% voor, want jij kunt het!

8. Denken dat het makkelijk is

Je kent het vast wel: de tegenstander onderschatten tijdens een wedstrijd en dan dik verliezen. Dit komt in het bedrijfsleven ook veel te vaak voor. 

Denken dat het makkelijk is, is een grote valkuil voor beginnende Digital Nomads. Onderschat het leven en werken als een Digital Nomad niet, want het is niet alleen maar cocktails drinken en relaxen op het strand. Je moet ook gewoon je uren blijven werken, want anders zal je bedrijf niet genoeg inkomen genereren. En wanneer dat punt aanbreekt, kun je ook gelijk je koffers pakken, want dan houdt je geen geld over om leuke dingen te kunnen doen.

Ik wil je hiermee niet afschrikken, in tegendeel zelfs, maar ik wil je wel voorbereiden op de werkelijkheid. Niemand houdt ervan om van een koude kermis thuis te komen, toch?!

9. Geen discipline of een plan hebben

Zorg ervoor dat je discipline hebt voor je werk en dat je een plan hebt voor op de lange termijn. Het is namelijk fijn om naar een bepaald doel te kunnen werken. 

Per dag leven is natuurlijk ontzettend lekker als je op reis bent, maar voor een bedrijf is het hebben van een doel op lange termijn net zo belangrijk. Neem er daarom iedere maand even de tijd voor om te kijken of je de maandelijkse doelen hebt behaald en welk doel je bijvoorbeeld over 3 of 6 maanden wilt bereiken.

10. De focus verliezen

De laatste uit de reeks Digital Nomad beginnersfouten: de focus verliezen. Zorg er altijd voor dat je de focus houdt op waar je mee bezig bent en waarvoor je dit allemaal doet. 

Je wilt waarschijnlijk een leven creëeren waarin je de vrijheid hebt om veel te reizen en het werk te verrichten dat je leuk vindt. Zorg er daarom voor dat je goed je best blijft doen, zodat je deze levensstijl kunt vasthouden.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.