Het effect van online zichtbaar zijn

Welk effect heeft online zichtbaarheid op je bedrijf? Een jaar geleden durfde ik nog niet eens pratend, met mezelf in beeld, op stories te verschijnen. Gelukkig heb ik dit weten te shiften, want zichtbaarheid op social media is ontzettend belangrijk voor een online bedrijf. In deze blog deel ik wat het effect is van online zichtbaar zijn.

Een drempel over

Ik richt mij vooral op Instagram. Daar zit mijn doelgroep en daarom is deze blog gebaseerd op mijn zichtbaarheid op Instagram. Maar de tips zijn toepasbaar op alle socialmediakanalen.

Zichtbaar zijn is nu heel makkelijk, maar dat is niet altijd zo geweest. In het begin vond ik het vreselijk om mijn stem te horen en mezelf terug te zien op video. Ik vond het doodeng, maar ik zag dat alle succesvolle online ondernemers heel zichtbaar waren op video. Ik wist dat ik dit ook moest doen om te groeien. Ik ben ontzettend blij dat ik het heb gedaan, want het heeft me veel opgeleverd.

Het kan zijn dat je een drempel, of misschien wel een berg, over moet om te beginnen. Een stockfoto delen is veilig. Je voelt het wel als er een negatieve reactie komt, maar het doet geen pijn. Het plaatsen van een foto van jezelf gaat al een stapje verder, maar jezelf laten zien op video is echt een ding.

Mijn eerste video op Instagram stories

In oktober 2019 woonde ik in New York en plaatste ik mijn eerste video op Instagram stories. Ik vond het super eng. Gelukkig waren er alleen maar positieve reacties. Daarna plaatste ik het nog een paar filmpjes op Instagram stories.

In januari 2020 maakte ik de afspraak met mezelf dat ik iedere week een video op Instagram stories zou plaatsen. In het begin was het een to-do op mijn lijstje en was ik er lang mee bezig.

Het werd het makkelijker. Ik kreeg schijt aan de mening van anderen en plaatste met gemak stories. Weet dat het haalbaar is, ook al vind je het nu nog doodeng.

Vier redenen waarom online zichtbaarheid zo belangrijk is

Met een online business is zichtbaarheid op social media een must. De belangrijkste redenen waarom lees je hieronder:

Reden 1: je volgers leren je kennen. Deel zowel zakelijke als persoonlijke dingen. Laat zien wie je bent. Zo bouw je een band op. Heb je bijvoorbeeld konijnen? Deel hier iets over. Een volger die ook konijnen heeft of een dierenliefhebber is, voelt op deze manier een connectie. Als deze volger moet kiezen uit twee keer hetzelfde aanbod, zal ze voor jou kiezen. Ze voelt die verbinding.

Reden 2: vertrouwen opbouwen en expertstatus tonen. Door jouw kennis en kunde gaan ze je vertrouwen en zien als expert. Door er te zijn en waardevolle informatie te delen weten ze waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Reden 3: klanten kopen een relatie. Jouw klant wil een echte relatie met je aangaan. Ze kopen niet je product of dienst, maar een samenwerking. Jouw klant wil weten wie er achter het bedrijf zit.

Reden 4: geloofwaardigheid. Als je alleen maar op Instagram aanwezig bent om te verkopen, kom je heel salesy over. Door er ook te zijn als je niet verkoopt, zien je volgers dat je er altijd voor ze bent. Verkoop jij diensten als webdesigner? Als je alleen een aanbod doet als je wilt verkopen zullen je klanten denken dat je het alleen voor het geld doet. Als je er ook op andere momenten bent, kopen ze eerder bij je.

Meer over het effect van online zichtbaarheid lees je hieronder.

Het effect van online zichtbaarheid - foto door Ohzomooi

Het effect van online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid heeft ook gevolgen, zowel positief als negatief.

De positieve gevolgen zijn:

  • Je groeit sneller.
  • Door te linken naar andere socialmediakanalen zoals Facebook, ben je op meerdere platformen zichtbaar.
  • Je bent makkelijker vindbaar.
  • En natuurlijk de vier redenen die ik eerder noemde: connectie maken, vertrouwen en expertstatus opbouwen, je volgers leren je kennen en geloofwaardigheid.
  • Door online zichtbaarheid ontstaan samenwerkingen. Andere experts zien wat jij kunt en waar je kan aanvullen.

Negatieve gevolgen van online zichtbaarheid:

  • Mening van anderen. Als je zichtbaar wordt hebben mensen snel een oordeel. Ze vinden wat van je en van jouw mening. Hierdoor kan je onzeker worden. Maar je mag hier schijt aan hebben. Vaak als mensen een mening over je hebben is dit uit jaloezie. Ze willen dit zelf ook graag, maar durven niet. Als je een rotopmerking krijgt, ligt dat niet bij jou, maar bij de ander. Laat het ook bij die ander. Je kunt erop reageren, maar het hoeft niet.
  • Mensen vinden je storend. Als je meer zichtbaar bent zullen er mensen zijn die je storend gaan vinden. Het kan zijn dat ze je ontvolgen. Dat is oké, ze zijn niet je ideale klant. Jouw ideale klant kan geen genoeg van je krijgen. Ik ontvolg zelf ook mensen als ze mij triggeren op een negatieve manier.

Lange termijn effect van online zichtbaarheid

Online zichtbaar zijn wordt makkelijker als je het vaker doet. Het wordt zelfs leuk als je reacties krijgt op posts en vragen beantwoord via DM. Doordat je meer zichtbaar bent ga je vanzelf denken in content. Dingen die je in het dagelijks leven meemaakt zet je om in content. Hoe gaan mensen hier iets aan hebben en welke waarde kunnen zij halen uit deze situatie?

Laat zien waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld als je een lekker recept uitprobeert deel je dit om je volgers hiermee te inspireren. Het delen van het recept en de uitvoering daarvan vindt jouw volger waardevol.

Het wordt een non-negotiable

Eerst was het een taak op mijn to-do list. Ik voelde me onzeker, maar dat verdwijnt. Het was geen moetje meer, maar ik wilde dit echt. Ik vind het leuk om waarde te delen en het doet iets voor mijn zichtbaarheid. Ik krijg steeds meer reacties op mijn stories en in DM. Online zichtbaarheid is voor mij geen ding meer, zeker door het aangaan van het 365 experiment. Hierdoor heb ik een stok achter de deur. Tijdens het Dutch Retreat van mijn businesscoach Kim zijn we de commitment met elkaar aangegaan dat we dagelijks zichtbaar te zijn om zo nog meer uit ons bedrijf te halen. Meer over dit experiment en het Dutch Retreat vind je in deze blog.

Kort samengevat ben ik de commitment aangegaan om zeven dagen per week een post te plaatsen op Instagram en dagelijks met minimaal 10 stories zichtbaar te zijn op Instagram. Ik moest er even inkomen, maar nu heb ik alleen maar meer inspiratie en gaat het me makkelijk af.

Op voorhand wist ik al dat dit experiment veel effect zou hebben op mijn online zichtbaarheid. Nu ik een paar weken bezig ben denk ik niet meer in likes. Ik denk nu in de waarde die ik deel. Hoe kan ik helpen? Ik wil er zijn voor mijn volgers. Het is veel fijner om online zichtbaar te zijn en tips en waarde te delen met mijn volgers. Leuker dan bezig zijn met een call to action, content of hoeveel klanten ga ik hieruit halen. Hierdoor gaat het je makkelijk af.

Als ik 365 dagen zichtbaar ben verhoogd dat mijn omzet en ben ik na een jaar dichter bij mijn doelen en dromen. Fantastisch toch?!

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via SpotifySoundcloud, Apple Podcast en andere platformen.

Hi!

Hi!

Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.