Waarom stopt 58% binnen vijf jaar met ondernemen?
Van alle ZZP’ers in Nederland stop 30 procent binnen één jaar tijd met ondernemen. Dat is gewoon één op de drie mensen. Nog eens 43 procent stopt binnen twee jaar en 58 procent binnen vijf jaar. Deze cijfers van het CBS zijn al een aantal jaren vrij steady. Ik ben daar best van onder de indruk. Meer dan de helft stopt dus binnen 5 jaar.
De meest genoemde redenen om te starten als ondernemer
Drie hoofdredenen waarom mensen starten met ondernemen:
- Meer vrijheid en locatie onafhankelijk willen werken;
- Nieuwe uitdaging;
- Niet meer voor een baas willen werken.
Ik ben als ondernemer gestart omdat ik graag tijd- en locatie onafhankelijk wilde werken. Daarnaast wilde ik niet meer voor een baas werken en kunnen reizen wanneer ik wil. Voor mij zijn dit MEGA belangrijke waarden. Ik zou echt ontzettend verdrietig worden als ik dit moest opgeven en terug moet naar een baan in loondienst.
Waarom stopt 58% van de ZZP’ers binnen vijf jaar?
Eén hele belangrijke reden is dat ZZP’ers geen vastigheid vinden. Ze stoeien met het binnenhalen van klanten en het creëren van een steady inkomen. Dit zijn dingen die je eigenlijk in de beginfase al moet tackelen. Als je daar gelijk goed mee aan de slag gaat, loop je niet tegen deze problemen aan. Bij het runnen van een online business moet je niet alleen goed zijn in het aanbieden van je product of dienst. Je moet ook al het andere onder de knie krijgen. Je hebt de pet van een manager op, maar ook een marketing pet en een sales pet. Er zijn heel veel zaken waar jij goed in moet worden.
Stel je voor je bent de beste in je vak. Jij bent de beste webdesigner van Nederland. Dat wil niet zeggen dat je het meeste succes boekt. Om succesvol te zijn heb je klanten nodig. Daarnaast moet je als ondernemer ook goed zijn in het werven van klanten en in marketing en sales. Hier strugglen veel ondernemers mee: klanten binnenhalen en behouden. Als online ondernemer is het belangrijk dat je al deze facetten meekrijgt.
Waar moet ik starten als beginnende ondernemer?
Om klanten te vinden en binnen te halen moet je weten hoe de marketingwereld werkt. Lees ook mijn blog top 5 manieren om klanten te werven. Je moet weten waar jouw klanten zich bevinden en wie je doelgroep is. Deze tips helpen je als beginnende ondernemer om klanten aan te trekken:
Tip 1 – wie is jouw ideale klant. Met wie wil je het liefste werken?
Tip 2 – onderzoek op welk platform je ideale klant te vinden is? Zitten ze wel op social media? Of kan ik beter een briefje ophangen bij de lokale buurtsuper? Zijn ze op Facebook te vinden en zitten ze dan in een Facebookgroep? Je kunt jezelf daar dan bij aansluiten. Er zijn bijvoorbeeld veel groepen waar ze freelancers vragen. In mijn beginjaren als ondernemer haalde ik veel opdrachten uit dit soort groepen. Dit is zeker een aanrader als je online diensten aanbiedt als blogger, vertaler, webdesigner, online marketeer, social media, et cetera. Ga het gesprek aan en laat jezelf zien in die groepen. Zorg dat je zichtbaar bent.
Meer tips vind je onder de foto.
Tip 3 – leer goede salesgesprekken voeren. Als je het eerste contact met een potentiële klant hebt gelegd, dan heb je die klant niet gelijk binnen. Om je beter te leren kennen wil de klant vaak een videocall, telefoongesprek en of een live gesprek inplannen. Het is heel belangrijk dat je vol vertrouwen jouw product of dienst kan verkopen in zo’n gesprek. Je moet er 100% achter staan en echt je prijs ownen. Alles over je prijzen ownen lees je in mijn blog: de lifehack om je prijzen te ownen. Krijg je nu alleen maar nee’s tijdens salesgesprekken? Dan is het goed om dat stuk eens onder de loep te nemen. Ga kijken wat je kunt verbeteren. Bereid een salesgesprek altijd goed voor. Een goede voorbereiding is het halve werk. De potentiële klant ziet gelijk dat je ze serieus neemt.
Tip 4 – het inzetten van een automatische klantenstroom. Voor dit onderdeel heb je marketingkennis nodig. Wat kun je binnen jouw bedrijf (gedeeltelijk) automatiseren? Welk product kun je gratis aanbieden in ruil voor het e-mailadres van potentiële klanten? Bedenk een leuke weggever of freebie die aansluit bij jouw product of dienst. Voorbeelden zijn een mini-training, een audio track, een brainstormsessie, e-book, website check of een SEO check. Als ze jouw gratis weggever downloaden komen ze met hun e-mailadres terecht in een e-mailfunnel. Je kunt deze mensen dan meerdere keren benaderen. Je kunt ze mailtjes sturen om ze te laten zien wat je doet en wie je bent. Als je in het begin nog niet voldoende tijd hebt om dit in te zetten, begin dan met het werven van klanten via de Facebookgroepen.
Vol zelfvertrouwen klanten binnenhalen
Als jij al vanaf het begin af aan vol zelfvertrouwen klanten binnenhaalt, dan is de kans klein dat je na vijf jaar wilt stoppen. Je zelfverzekerdheid groeit naarmate je meer klanten kunt helpen. Richt je in de beginfase daarom vooral op zichtbaar zijn. Laat je zien op social media, in de Facebookgroepen en ga kijken waar je jouw klanten weg kunt halen. Ga er actief mee aan de slag. Op deze manier bouw je gelijk een goede portfolio op. Hoe actiever je bent, hoe meer klanten je helpt, hoe meer reviews je verzamelt. Om verder te groeien heb je reviews nodig. Het is nog belangrijker wat andere klanten over jouw product of dienst zeggen dan jijzelf. Je krijgt meer social proof en dat zorgt voor groei.
Zelf achter klanten aangaan is misschien niet zo leuk als klanten die uit zichzelf naar je toekomen. Maar zeker in het begin werkt het supergoed om zelf initiatief te nemen. Stel je voor dat je tien mogelijke opdrachtgevers benaderd en vijf willen er een gesprek. Dan kun je al vijf keer oefenen met het voeren van een goed salesgesprek. En je wordt beter in jezelf op de kaart te zetten als ondernemer. Hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt.
Als je een afwijzing krijgt, vat dat niet persoonlijk op. Zie het als een leermoment. Ga na wat je kunt doen om het de volgende keer soepeler kan verlopen. Vraag ook waarom een opdrachtgever niet met je in zee wil. Leer van deze feedback. Oefening baart kunst. Daarnaast gaat het altijd om de klik. Is het gevoel er van beide kanten?
Ik hoop je handvatten te hebben aangereikt waar je als startende ondernemer mee aan de slag kunt. Het valt of staat met een goede basis. Als jij jezelf en je business serieus neemt vanaf het begin, dan hoor jij niet bij die 58% die binnen vijf jaar stopt.
Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via Spotify, Soundcloud, Apple Podcast en andere platformen.
Hi!
Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.