Zo verander je je gewoontes
Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak hebben we soms gewoontes die we het liefst zouden willen veranderen. In deze blog leg ik je uit hoe je dat kunt bereiken. Daarnaast kun je deze stappen ook omzetten naar neuromarketing, waardoor je er ook nog eens voordeel uit kunt halen voor je bedrijf.
Voor deze blog ben ik geïnspireerd door het boek van Charles Duhigg, The Power of Habit. Dit boek heeft mij zoveel inzichten gegeven dat ik ze graag met je wil delen. Tijdens het Dutch Retreat werd mij dit boek aangeraden. Ik wil graag bepaalde gewoontes veranderen. En dat is nog best lastig. Je zou denken het is gewoon een kwestie van doen, maar daar komt wel meer bij kijken.
Het is echt een super inspirerend boek met allerlei informatie over hoe het brein werkt. In het boek benoemen ze ook medische cases over hoe gewoontes geprogrammeerd zijn in ons brein.
Geheugenverlies en gewoontes
In het boek geeft Charles Duhigg het voorbeeld van een man die lijdt aan geheugenverlies. Als je hem vraagt om op een plattegrond zijn keuken te tekenen, heeft hij geen idee waar de keuken is. Op het moment dat hij honger heeft gaat er een trigger af in zijn lijf die hem vertelt dat hij op zoek moet naar eten. Puur uit automatisme wist hij dat hij naar de keuken moest lopen om daar iets te eten te pakken. Dit is een routine. Het is echt indrukwekkend hoe dat werkt.
Hoe is een gewoonte opgebouwd?
Een gewoonte bestaat uit drie delen:
- Trigger: het gevoel dat op komt zetten.
- Routine: datgene wat jij doet.
- Beloning: wat levert je het op.
In het geval van het voorbeeld van de man met geheugenverlies is de gewoonte als volgt opgebouwd:
- Trigger: je hebt een hongergevoel.
- Routine: je zoekt eten en consumeert het.
- Beloning: je hongergevoel is weg en je bent verzadigd.
Bovenstaande is natuurlijk een fantastische gewoonte. Eten als je honger hebt. Maar er zijn ook gewoontes die je liever niet hebt en afleert. Bijvoorbeeld nagelbijten. Dan is het goed om de drie onderdelen langs te lopen. Waarom ga je nagelbijten? Wat is de trigger? Dat kan bijvoorbeeld verveling zijn. Je routine is dat je gaat nagelbijten. De beloning is dat je een voldaan gevoel hebt en afleiding had.
Hoe leer je een gewoonte af?
Wanneer je een gewoonte af wilt leren moet je de gewoonte uit elkaar trekken. Je moet weten wat je triggert, welke routine je inzet en wat je beloning is. Laten we het voorbeeld pakken van het nagelbijten. Je wilt deze gewoonte veranderen.
Stel je kijkt een programma op t.v. en er is reclame. Niet echt interessant over het algemeen. Je wilt wat anders doen. Je weet wat de trigger is, namelijk verveling. In plaats van dat je gaat nagelbijten, leer je jezelf een nieuwe routine aan. Loop bijvoorbeeld naar de spiegel en kijk of alles nog goed zit. Doe je haar opnieuw in een staart. Of kies ervoor om lekker even naar buiten te kijken. Je beloning is dan dat je je voldaan voelt. Maar je nagels zijn nog heel.
Het belangrijkste is dat je dit vol blijft houden. Je moet echt gaan kiezen. Ik wil van die slechte gewoonte af en deze wil ik vervangen door iets beters. Kies een vaste vervanging voor bijvoorbeeld het nagelbijten en blijf dat steevast doen. Als je je hier aan commit, zul je zien dat je op een gegeven moment een nieuwe gewoonte voor jezelf hebt ontwikkeld.
Hoe je deze kennis over gewoontes inzet in je online business lees je onder de foto.
Inspelen op gewoontes in je online marketing?
Ga kijken naar wat een trigger is voor jouw klanten. Benoem deze trigger of pijnpunt. Laat vervolgens zien welke routine jij aanbiedt om de gewenste beloning te krijgen. Ik zal een voorbeeld geven hoe dat er in mijn business uitziet.
Trigger: veel mensen in loondienst zien er tegenop om op maandag weer aan het werkt te gaan. Of worden ’s ochtends wakker en willen echt hun bed niet uit. Ze vinden hun werk niet leuk en hebben geen zin om aan de slag te gaan. Zorg dat je deze herkenning benoemt in je marketing.
Routine: in plaats van het gevoel negeren bied ik een nieuwe routine aan: ga investeren in jezelf. Start je eigen bedrijf en volg mijn cursus. De routine is dan je oplossing.
Beloning: mensen creëren een vrij leven. Een leven waarin ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze willen werken. Nooit meer met tegenzin hoeven op te staan, want ze hebben altijd plezier in hun werk. Ze kunnen hun bedrijf flink opschalen. Door het aanbieden van mijn product hoeven ze niet langer uurtje factuurtje te werken. De beloning is het resultaat van jouw product of dienst.
Online marketing heeft dus veel overeenkomsten met gewoontes. Promoot jouw product of dienst zo dat men gelijk aan jou denkt als ze weer een bepaalde trigger/ pijnpunt voelen. Wanneer ze klaar zijn om hun business op te schalen denken ze aan jouw online cursus en dat ze in zichzelf mogen investeren.
Als ze jouw kennen als expert zullen ze naar jou toekomen en het gewenste resultaat/ beloning bereiken. Het cirkeltje is dan rond. Op deze manier kun je de kracht van gewoontes betrekken bij jouw online marketing.
Gewoontes aanpassen
Ik heb zelf ook een paar gewoontes die ik graag wil veranderen. Aan het einde van een werkdag is mijn gewoonte om lekker te chillen op de bank. En dan bijvoorbeeld Netflix aan te zetten. Een fijnere routine zou zijn dat ik dan ga hardlopen.
Zijn er routines die jij wilt veranderen? Ga dan na bij jezelf na welke routines je hebt en waardoor je ze kunt vervangen. Op deze manier verbeter je de kwaliteit van je leven.
Laat me op Instagram weten welke gewoontes jij wilt veranderen en welke routines je gaat aanpassen. En hoe ga je deze gewoontes integreren in je business? Laat het me vooral weten. Ik vind het heel leuk om het gesprek met je aan te gaan.
Deze blog is geschreven naar aanleiding van een podcast die is opgenomen. Wil je na het lezen van deze blog nog meer horen over dit onderwerp? Dan kan ik je aanraden om de podcast te luisteren. Dit kan gratis via Spotify, Soundcloud, Apple Podcast en andere platformen.
Hi!
Ik ben Grysilde, het gezicht achter Dutch Digital Nomad en een reiziger in hart en nieren. Ik wil vrouwen inspireren om hun dromen na te jagen en te doen wat ze leuk vinden. Om niet te blijven hangen in het standaard 9 tot 5 leventje, maar een leven te leiden waar hun hart van in de fik vliegt. Ik stoom ze klaar om de stap te maken naar het online ondernemerschap, zodat ze de vrijheid krijgen om te werken waar en wanneer ze willen.